چرخش از عالم دوقطبی به جهان سه درجه ای

اساس تعلیم و تربیت فلسفه رایج، بر دوبنی جهان شناختی یا عالم دوقطبی بنا شده است. عالم دوقطبی که به جوهرهای مستقل ماده و معنا یا اندیشه و امتداد اشاره دارد، تفکیک میان بخش­های عالم، جامعه و انسان را توسعه بخشیده است. تفکیک فیزیک از متافیزیک یا ماده از معنا به تدریج به گسترش قطب مادی یا فیزیکی انجامید و ماتریالیسم را پدید آورد. پیامد جهان­شناسی دوقطبی ماتریالیسم تربیتی، تفکیک گرایی، تصلب تربیتی و سکولاریسم تربیتی است. هر نوع نوسازی و اصلاحات تربیتی در گرو نوآوری فلسفی است. چرخش از عالم دوقطبی به جهان سه درجه­ای، راه مناسبی برای تحقق اصلاحات تربیتی و رهایی از  آسیب­های عالم دوقطبی است. تبیین جهان سه درجه­ای در گرو وحدت­گرایی جهان شناختی و اعتقاد به عالم مثال(خیال) است. عالم مثال می­تواند با پر کردن حدفاصل عالم طبیعت و عالم عقل، وحدت جهان را محقق کند. جهان سه درجه­ای برای تعلیم و تربیت ارمغان­های متنوعی دارد که برخی از مهم­ترین آن­ها عبارتند از اتحاد فیزیک و متافیزیک، آشتی آدم و عالم، عبور از مجاز و نگرش زیباشناسانه. فلسفه اسلامی به ویژه حکمت متعالیه پشتوانه نظری محکمی را در معرفت­شناسی و وجودشناسی برای اعتقاد به جهان سه درجه­ای فراهم می­آورد.

 

برای دانلود کامل فایل مقاله بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

http://facultymembers.sbu.ac.ir/alamolhoda/wp-content/uploads/2020/07/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C.pdf       چرخش از عالم دوقطبی به جهان سه درجه ای

درباره‌ی admin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *