ضرورت بازتعریف نقش عقل برای تحول در نظام آموزشی

هر نوع بررسی و توسعه باورهای پایه و تغییر در زیرساخت­ های نظری جهت تحول آموزشی خود به خود دستاورد عقل بشر قلمداد می­شود. با توجه به تغییرات پدید آمده در جایگاه و نقش عقل ، ضرورت بازتعریف عقل برای تغییر جهت برنامه­ ها و راهبردهای توسعه و هدایت تحولات آموزشی مورد تاکید قرار دارد. نادیده گرفتن نقش عقل در جهت­گیری برنامه ­های توسعه می­تواند مانع پیش­ بینی مسیر تحولات و به خصوص کنترل و هدایت آنها شود. ولی این مهم خود به بازبینی نقش عقل در تشحیص اهداف و شناخت وسایل و شیوه ­های دستیابی به آنها وابسته است.

امروزه هرچند عقل نقشی اساسی در برنامه­ ریزی­ های توسعه از جمله توسعه علم و فناوری ایفا می­ کند ولی به نظر می­رسد اهداف غایی توسعه در مقامی مصون از نقد و بررسی مکرر و تیزبینانه عقل واقع شده ­اند و انتظار می­رود تحولات نظام آموزشی همسو با اهداف توسعه شکل بگیرند. این نوع رویارویی با مفهوم توسعه خود حاصل محدود شدن نقش عقل و کاهش آن به یک امر شخصی و درونی است که طی فرایندی طولانی و ضمن تحولات فلسفه و علم پدید آمده است ولی آثار زیان­بار آن امروزه به شکل بحران­ های متنوع آشکار می­گردد.

در هر صورت، درک همبستگی تحولات آموزشی با تحولات حوزه علم و فناوری، به کشف نقش واقعی و همچنین نقش رسمی و تعریف شده عقل مربوط می­شود و دنبال نمودن این پرسش که تحولات علم و فناوری بر اساس چه برداشتی از عقل و کارکردهای آن شکل گرفته می­ تواند ضرورت بازتعریف عقل را برای تحول در توسعه علم و فناوری و همچنین پی­ریزی و هدایت تحولات آموزشی روشن ساخته و از جهت شروع سلسله مطالعات بنیادینی که تامین زمینه­های معرفت­ شناختی تحول در نظام آموزشی را بر عهده خواهند گرفت یک گام موثر قلمداد ­شود. مطالعه حاضر به بحث در پیرامون مطالب اشاره شده پرداخته است.

 

برای دانلود کامل فایل مقاله بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

http://facultymembers.sbu.ac.ir/alamolhoda/wp-content/uploads/2020/07/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C.pdf

 

ضرورت بازتعریف نقش عقل برای تحول در نظام آموزشی

درباره‌ی admin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *