راهنمای کاربردی انتخاب موضوع و عنوان پایان نامه

تذکر: دانشجویانی که تمایل دارند پایان نامه خود را با دکتر روح الله تولایی بردارند می توانند (دانشجویان دانشگاه های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی) درخواست خود را به آدرس پست الکترونیک این ایمیل آدرس توسط سیستم ضد اسپم محافظت شده است. شما میباید جاوا اسکریپت خود را فعال نمایید ارسال نمایند.

راهنمای کاربردی انتخاب موضوع و عنوان پایان نامه

رساله و پایان نامه، نتیجه ماندگار کار علمی یک دانشجو بعد از طی تحصیلات عالیه به حساب می آید که تا سالیان دراز می تواند مورد استفاده وی و سایر پژوهشگران و ذینفعان قرار گیرد.

لذا انتخاب موضوع مناسب، به عنوان نخستین قدم برای انجام یک پایان نامه مناسب، امری حیاتی محسوب می شود.

برای رسیدن به موضوع مناسب برای پایان نامه، محقق ابتدا باید سه حوزه اصلی مرتبط با خودش را مرور کرده و نکات مهم آن را یادداشت نماید. این سه حوزه عبارتند از: الف) سوابق کاری و علمی محقق، ب) برنامه آینده کاری و علمی محقق، ج) علایق و جذابیت های فردی محقق.

گام عملی بعدی برای رسیدن به موضوع مناسب، انجام موارد زیر می باشد:

1- مرور ادبیات موضوعی مرتبط با رشته تحصیلی (شامل مطالعه مقالات و کتب داخی و خارجی)

2- بررسی عناورین پایان نامه های قبلی در رشته تحصیلی (از طریق سایت ایرانداک) (همچنین در ادامه برخی عناوین پایان نامه های اروپایی آمده است)

3- مرور مجدد مباحث ارائه شده در کلاسهای درسی و پروژه های کلاسی انجام شده

4- بحث و تبادل نظر با اساتید و سایر دانشجویان هم دوره و دوره های بالاتر

پس از طی این مراحل فوق و مشخص شدن قلمرو اصلی موضوع، برای رسیدن به یک عنوان معین برای پایان نامه، ابتدا بایستی قلمرو اصلی موضوعی در بانکهای اطلاعاتی معتبر (معرفی برخی بانکهای اطلاعاتی معتبر) جستجو شود و آخرین مقالات مرتبط با آن حوزه مشاهده گردد. سپس براساس سوابق موجود، حوزه جدیدی برای فعالیت در آن قلمرو موضوعی انتخاب گردد.
در این مرحله محقق می تواند متغیرهای (مستقل و وابسته) مورد مطالعه خود را در قلمرو موضوعی تعیین شده مشخص کند، و در نهایت جامعه آماری و روش مورد استفاده خود را مشخص کند و عنوان نهایی تحقیق خود را تدوین نماید. این فرایند به طور خلاصه به شرح زیر می باشد:

عنوان= نوع تحقیق (بررسی/مطالعه/شناسایی/تاثیر/طراحی/تدوین) + قلمرو اصلی موضوع (متغیرها) + جامعه آماری/مورد مطالعه (نام یک شرکت یا کسب و کار)+ روش و رویکرد خاص

مثال1: بررسی تاثیر تسهیم دانش بر عملکرد شرکت ملی نفت ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن

مثال2: طراحی و تدوین استراتژی شرکت ملی نفت ایران بر اساس مدل SWOT


در نهایت نوآوری عنوان پایان نامه شما در یک یا چند حوزه اصلی شامل الف) قلمرو موضوعی جدید، ب) روش شناسی جدید و ج) جامعه آماری و موردکاوی جدید صورت می پذیرد.

همچنین در انتخاب عنوان پایان نامه، چند نکته مهم قابل توجه اند:

1- عنوان پایان نامه بايد برای سایر خوانندگان جذاب باشد، يعني به گونه‏اي انتخاب شود كه نظر خوانندگان را كه معمولاً ابتدا فهرست عناوين مندرج در يك بانک اطلاعاتی و فهرستی از عناوین پایان نامه را مي‏خوانند، به خود جلب نمايد.  

2- عنوان را ناظر به مسائل انتخاب کنید. در پایان نامه های دانشگاهی، به دلیل اهمیت مسأله محوری، بهتر است عنوان ناظر به مسأله و یا چالش موجود در یک سازمان، کسب و کار، صنعت یا جامعه انتخاب شود.

2- عنوان باید از تعابیر احساسی و عاطفی عاری باشد. به کار بردن زبان دقیق در عنوان تحقیقاتی لازم است.

3- اخذ پاسخ مسأله در عنوان، شایسته نیست. عنوان را باید نسبت به پاسخ بی طرف تعبیر کرد.

4- عنوان باید رسا، بلیغ و فصیح باشد. در شرایط مساوی عنوان کوتاه بهتر است و در هر شرایطی از اخذ عنوان تکراری پرهیز کنید.

* دانلود جزوه آموزش پایان نامه نویسی (لینک کمکی دانلود جزوه پایان نامه نویسی)

* دانلود جزوه آموزش مقاله نویسی (لینک کمکی دانلود جزوه مقاله نویسی)

 

در ادامه برخی از قلمروهای موضوعی جدید برای پژوهش های شما معرفی شده است:

19- هولوگرافی یا تمام نگاری (Holography)
تکنولوژی اطلاعاتی جدیدی از تصویربرداری و تولید تصاویر سه‌بعدی است. هولوگرافی تصویر واقعی سه بعدی را دقیقاً شبیه نمونه واقعی آن برای شما به نمایش می‌گذارد. حتی نیازی نیست برای دیدن آن‌ها از عینک‌های خاص یا عدسی‌های ویژهٔ تصاویر سه بُعدی برای دیدن سه بُعد استفاده کنید. اگر از زوایای مختلف به تصاویر در هولوگرام نگاه کنید، آن‌ها را در عمق‌های متفاوتی خواهید دید؛ درست مثل این‌که به اجرام واقعی نگاه می‌کنید. برخی هولوگرام‌ها حتی وقتی شما فاصله خود را با آن‌ها تغییر می‌دهید، به نظر حرکت می‌کنند؛ این بستگی به چگونگی نگاه شما دارد. اگر هولوگرام را نصف کنیم. و این کار را حتی چند بار تکرار کنیم، همچنان تصویر اصلی قبلی را در اندازهای کوچک‌تر خواهیم دید. هلوگرام‌ها ویژگی‌های جالب دیگری هم دارند. اگر یکی از آن‌ها را نصف کنید، هر نیمه شامل کُل تصویر هولوگرام است. حتی اگر یک بخش کوچکی از آن را جدا کنید، هم همین اتفاق خواهد افتاد. (حتی بخش کوچکی از آن هم کُل تصویر را در خود دارد). جالب‌تر این‌که اگر هولوگرامی از شیشهٔ ذره‌بینی شکل درست کنید، همهٔ تصاویر در هولوگرام درست مانند خود جسم بزرگ دیده می‌شوند. زمانی اصول هولوگرام را می‌دانید که بفهمید چگونه و به چه سادگی می‌توان هولوگرام را ساخت. همهٔ این اصول مستقیماً به فرایند تولید و استفادهٔ آن مربوط می‌شود. ببینیم این فرایند چگونه‌است. هولوگرافی از نظر ثبت اطلاعات بر روی فیلم، به عکاسی شباهت دارد، اما شیوه‌ها و وسایل کار برای ایجاد این تصویر کاملاً متفاوتند. در هولوگرام یا تمام نگاری اطلاعات مربوط به هر سه بُعد در تصویر ثبت شده است و ناظر از دیدن تمام‌نگاشت احساس برجستگی در تصویر می‌کند. حتی بیش از آنچه در برجسته‌بینی معمول است، بُعد در برجسته‌نمایی را به تعبیری می‌شود بعد کاذب نامید، چون فقط از یک زاویه (همان زاویه‌ای که دوربین‌ها موقع عکسبرداری مستقر بوده‌اند) می‌شود تصویر را مشاهده کرد، در حالی که در تمام‌نگاری، منظرهٔ بازسازی شده را از زوایای متعدد می‌توان دید و ناظر با حرکت دادن سر خود، تأثیر ناشی از اختلاف منظر را حس خواهد کرد.

 

 18- واقعیت افزوده ( Augmented Reality)
واقعیت افزوده (AR) لایه ی دیجیتالی از محتوا است که از زاویه ی دید دوربین موبایل یا تبلت یا وب کم و … روی دید کاربر قرار می گیرد و به این طریق اطلاعات و یا اشیاء جدیدی را به محیط واقعی اضافه می کند. واقعیت افزوده یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم (و معمولاً در تعامل با کاربر) است، که عناصری را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه می‌کند. این عناصر بر اساس تولیدات کامپیوتری که از طریق دریافت و پردازش اطلاعات کاربر توسط سنسورهای ورودی مانند صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا داده‌های GPS می‌باشد ایجاد می‌شود. واقعیت رایانه‌ای مفهوم کلی واقعیت افزوده‌است. در واقعیت افزوده معمولاً چیزی کم نمی‌شود بلکه فقط اضافه می‌شود. همچنین واقعیت افزوده تا حدودی شبیه به واقعیت مجازی است که توسط یک شبیه ساز، دنیای واقعی را کاملا شبیه سازی می‌کند. در واقع وجه تمایز بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این است که در واقعیت مجازی کلیهٔ عناصر درک شده توسط کاربر، ساخته شده توسط کامپیوتر هستند. اما در واقعیت افزوده بخشی از اطلاعاتی را که کاربر درک می‌کند، در دنیای واقعی وجود دارند و بخشی توسط کامپیوتر ساخته شده‌اند. در واقعیت افزوده، عناصر معمولا به صورت بی‌درنگ نگاشته شده و به طور هوشمند مرتبط با عناصر محیطی می‌باشند، مانند نمایش امتیاز مسابقات ورزشی در زمان پخش از تلویزیون. با کمک تکنولوژی پیشرفتهٔ واقعیت افزوده (برای مثال افزودن قابلیت بینایی کامپیوتری و تشخیص اشیاء) می‌توان اطلاعات مرتبط با دنیای واقعی پیرامون کاربر را به صورت تعاملی و دیجیتالی به او ارائه کرد. همچنین می‌توان اطلاعات مرتبط با محیط و اشیاء اطراف را بر روی دنیای واقعی نگاشت. شرکت گوگل در سال 2012 با معرفی پروژه "عینک گوگل" یا "پروژه عینک" (Project Glass) گام بزرگی در فراگیر کردن و جنبه عام بخشیدن به واقعیت افزوده برداشته است.

 

17- اینترنتِ اشیاء (Internet of Things)
اینترنتِ اشیاء (IoT) مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات است که در آن برای هر موجودی (انسان، حیوان و اشیاء) قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌های ارتباطی، اعم از اینترنت یا اینترانت، فراهم می‌گردد. اینترنت اشیا شبکه ای از اشیا فیزیکی است که از طرق الکترونیکی، نرم افزار، سنسور ها و ارتباطات شبکه‌ای به هم متصل هستند. این ارتباطات آن‌ها را قادر می سازد تا داده های زیادی را جمع آوری کنند و با یکدیگر انتقال داده داشته باشند. اینترنت اشیا باعث می شود تا ابزار و اشیا از طریق ساختارهای شبکه‌ای از راه دور پایش و کنترل شوند و نیز موجب یکپارچگی بیشتری بین دنیای کامپیوتر و دنیای واقعی خواهد شد و در نتیجه کارایی، دقت، و اقتصاد پیشرفت خواهد کرد . اینترنت اشیا نقش بسیار مهمی در دنیای کارآفرینان بازی می‌کند و امروزه در دنیا کسب و کارهای متعددی بر محور این فناوری در حال راه اندازی می باشد. بر این اساس شرکت ها امروزه برای بهره‌ بردن از فرصت‌های جدید ابر-محور (cloud-based) نیاز به بازبینی اساسی در اصول مربوط به ارزش‌آفرینی (value creation) و ضبط ارزش (value capture) در کسب و کار خود دارند.

16- بازی کاری (Gamification)
«بازی کاری» به  دانش استفاده از تفکر مبتنی بر طراحی بازی(Game-design thinking) و استفاده از مکانیزم ها، تکنیک ها و المان های بازی در بسترهای دیگر(غیر از بازی) برای ایجاد شادی و افزایش اشتیاق کاربران در آن بسترها، حل مسائل، بهبود فرآیندها و برانگیختن و جذب مخاطب اطلاق می شود. به زبان ساده تر درواقع «بازی کاری» توانایی به کارگیری المان های بازی و تفکر بازیسازی در بسترهایی جز بازیست. «بازی کاری» با تکیه بر ایجاد سرگرمی(Fun) و با بهره گیری از تکنیک ها و المان های بازی ها، برای اهدافی به جز بازی مثل ایجاد انگیزه در بین کارمندان یک سازمان جهت گسترش رفتارهای مدنظر ما و یا تشویق کاربران برای مشارکت بیشتر در یک فعالیت استفاده می شود. در مواردی به عنوان یکی از تکنیک های موثر بازاریابی آنلاین برای درگیر کردن کاربران با یک خدمت و یا محصول نام برده شده و گاهی هم ، انطباقش با اهداف برنامه های وفاداری مشتریان(Loyalty Programs) باعث شده از آن به عنوان یک ابزار کارا در این حوزه استفاده کنند. «بازی کاری» به بازی توجه دارد زیرا بر خلاف زندگی روزمره، بازی جذاب است و باعث شادی و لذت بردن انسان می شود . حال اگر بتوانیم این احساس را وارد کارهای سخت و کسل کننده زندگی کنیم به هدف «بازی کاری» دست یافتیم.

15- جمع سپاری یا برون سپاری اجتماعی (crowd sourcing)
روشی است که طی آن، انجام فعالیتی که در شرایط سنتی توسط یک کارمند و یا پیمانکار انجام می‌شد، هم‌اکنون به یک جمع یا شبکه ناشناخته و عموما بزرگی از افراد، به صورت فراخوان عمومی سپرده می‌شود. این امر در صورتیکه به عنوان یک همکاری تعریف شده باشد، در قالب تولید مشارکتی خواهد بود و در غیر این صورت به شکل فعالیت انفرادی اتفاق می‌افتد. واژه جمع‌سپاری ترکیبی است از دو عبارت جمعیت و برون‌سپاری، که به تعبیر دیگر به «برون‌سپاری اجتماعی» نیز معنا می‌شود (Schenk, 2009). این اصطلاح نخستین بار در سال ۲۰۰۶ توسط جِف هاو و مارک روبینسون در مقاله‌ای در نشریه وایِرد معرفی شد (Brabham, 2008). تفاوت بین جمع‌سپاری و برون‌سپاری در این است که در جمع‌سپاری، واگذاری به یک گروه خاص و یا یک شرکت شناخته شده صورت نمی‌گیرد، بلکه به انبوهی از مشارکت کنندگان ناشناس و طی فرآیند «فراخوان عمومی»انجام می‌شود با تاکید بر این که مشارکت کنندگان محدود به افراد مجرب و حرفه‌ای نبوده (Schenk, 2009) و حضور قشر آماتور نیز ضروری می‌باشد. تفاوت دیگر از این قرار است که در جمع‌سپاری بسیاری از مشارکت کنندگان ممکن است تصادفا و به طور همزمان و موازی بر روی یک ارائه مشابه کار کنند که در این میان از بین نتایج حاصله، برترین دستاورد منطبق با نیاز اعلام شده انتخاب می‌شود.

14- رایانش ابری (Cloud Computing )
با پیشرفت فناوری اطلاعات نیاز به انجام کارهای محاسباتی در همه جا و همه زمان بوجود آمده است. همچنین نیاز به این هست که افراد بتوانند کارهای محاسباتی سنگین خود را بدون داشتن سخت افزار و نرم افزارهای گران، از طریق خدماتی انجام دهند. رایانش ابری آخرین پاسخ فناوری به این نیازها بوده است. منظور از رایانش ابری استفاده از منابع محاسباتی (سخت افزارو نرم افزار) مجموعه ای از سرور ها از طریق یک شبکه است. امروزه از این مفهوم در سازمانها برای ذخیره سازی داد ههای حجیم و امکان دسترسی به آنها در نقاط مختلف جغرافیایی استفاده می شود.

13- هوش تجاری (Business Intelligence)
هوش تجاری یعنی داشتن دانشی فراگیر از همه عواملی که بر سازمان موثر است. داشتن دانشی عمیق نسبت به همه عوامل مثل مشتریان، رقبا، محیط و فرآیندهای سازمانی که تاثیر زیادی بر کیفیت تصمیمات مدیریتی در سازمان میگذارد و مدیران را برای تصمیم گیری در همه عوامل موثر بر سازمان و شرکت ها توانمند می سازد. در واقع هوش تجاری را می توان به عنوان یک سری مدل های ریاضی و روش های تحلیلی برای استخراج اطلاعات و دانش از داده های موجود دانست.

12- آواتاریسم (Avatarism)
امروزه با گسترش کاربردهای فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات در زندگی روزمرّه، شاهد شکل‌گیری نسل جدیدی از ابزارهای اینترنتی هستیم که امکانات بیشتری را برای روابط متقابل، مذاکره، گفت ‌و گو، و به‌طور کلّی روابط دوسویه فراهم آورده است (بشیر و افراسیابی، 1391: 31). زندگی دوم هر لحظه ابعاد گسترده تری به خود می گیرد و تعداد بیشتری از انسان ها را مجذوب خود می کند. امروزه در کشورهای مدرن زندگی در فضای سایبر یا همان زندگی دوم محدود به ارتباط های جمعی نیست. در این باره شرکت های بسیاری به وجود آمده که با ایجاد فضایی مجازی به افراد حقیقی از پشت کامپیوتر هایشان اجازه زندگی در فضای سایبر را می‌دهند. این مقوله به علت پایین بودن سرعت اینترنت در کشوری نظیر ایران به یک اپیدمی تبدیل نشده است. البته از این مفهوم، در حوزه های سازمانی نظیر آموزش و توانمندسازی کارکنان در محیط شبیه سازی شده آواتاریسم، و یا پاسخگویی ربات ها به مشتریان و... استفاده می شود.

11- توده داده ها (Big Data)
توده داده ها اصطلاحی رایج است که رشد و در دسترس بودن داده ها چه ساختارمند و چه غیر ساختارمند را توصیف می کند. Big data  را بر اساس سه V  تعریف کرده اند: 1-حجم volume - 2- سرعت velocity 3-تنوع (variety). سازمان ها قادر به تحصیل داده از هر منبعی می باشند در نتیجه سازمانها با حجم انبوهی از داده ها مواجه هستند. داده های بیشتر به تحلیل های دقیقتر می انجامد.تحلیل های دقیقتر منجر به تصمیم گیری های مطمئن تر می شود. تصمیمات بهتر می تواند معنای کارایی بیشتر عملیات، کاهش هزینه ها و کاهش ریسک در سازمان شود.

10- وب2 (Web2)
با گسترش اینترنت در سطح جهان و بالا رفتن کاربران و استفاده کنندگان اینترنت، نسل جدیدی از وب پدید آمد به نام "وب2" که جذاب تر، آسان تر و کاربردی تر می باشد. درواقع مفهوم وب2 به این معناست که با گسترش اینترنت و افزایش کاربران، دیگر کاربران تنها به خواندن اطلاعات اکتفا نمی کردند بلکه به نوشتن و تبادل اطلاعات با کاربران مختلف نیز علاقه مند بودن و بدین ترتیب مبحث وب2 در اینترنت و طراحی سایت مطرح شد. یک سایت وب2 به کاربران اجازه می دهد تا با دیگر کاربران تعامل داشته یا اینکه محتوای سایت را تغییر دهند. امروزه از این مفهوم در حوزه های مختلف مدیریت نظیر بازاریابی، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت ارتباط با مشتری، سیستم های مدیریت دانش و... استفاده می شود.

9- فناوری اطلاعات سبز (Green IT)
مبحث فناوری اطلاعات سبز در حال حاضر به دلیل گسترش روزافزون فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در تمامی ابعاد زندگی انسان یکی از مهمترین مباحث روز دنیا می باشد و در کشور ما نیز با افزایش هزینه های مصرف انرژی پس از هدفمند کردن یارانه ها، نیاز دو چندانی برای تحقیقات بیشتر در این زمینه محسوس می باشد. فناوری اطلاعات سبز  روشی است برای حفظ انرژی و استفاده بهینه از تمامی سرویس های فناوری اطلاعات مانند دیتاسنترها, سرویسهای نرم افزاری, ارتباطی و روش تامین برق مصرفی آنها.  فناوری اطلاعات سبز، فناوری جدیدی است که درواقع مکمل صنعت فناوری اطلاعات است و اشاره به مطالعات و فعالیت هایی در زمینه حفاظت از محیط زیست دربرابر زیان های فناوری اطلاعات دارد (موحدنژاد، 1392).

8- سلامت الکترونیکی (E-Health
سلامت الکترونیکی به استفاده از فناوری اطلاعات و تکنولوژی‌های ارتباطی برای فراهم آوردن مراقبت سلامت و خدمات و حمایت از بیمار یا امدادشونده در زمانی که فاصله‌ای بین دو گروه پزشکی و گیرنده خدمات پزشکی وجود داشته باشد تعریف می‌شود که میتواند منجر به ارتقاء رفاه اجتماعی شود. سلامت الكترونيكي روش تاز هاى در مراقبت هاى بهداشتى، تشخيصى و درمانى است كه با فرآيندهاى الكترونيكى و ارتباطى پشتيبانى مي شود. اين ساز و كار جديد پزشكى شامل كليه خدمات بهداشتى درمانى است كه در چارچوب پزشكى، سلامت و فناورى اطلاعات قابل حصول است و هدف آن دسترسى آسان به مراقبت هاى بهداشتى درمانى، بالا بردن كيفيت خدمات و بهينه سازى شبكه هاى بهداشتى درماني در سلامت الكترونيكي است (عباسی و دیگران، 1392: 157-188). امروزه سلامت الکترونیکی تا حدی پیشرفت کرده‌است که امکان انجام عمل جراحی از راه دور نیز به وجود آمده‌است. یعنی یک جراح در منطقه‌ای دورتر از بیمار در یک کشور با بهره گیری ازارتباطات اینترنتی بسیار قوی و زیرساخت‌های فنی دقیق، این امکان را می‌یابد که در یک اتاق جراحی درکشور دیگری، به وسیله ربات‌ها، عمل جراحی انجام دهد.

7- شهروند و شهر الکترونیکی (E-Citizen)
با گسترش استفاده از ظرفیت های فضای مجازی، به موازات شهروندی در جهان واقعی، شهروندی الکترونیک به عنوان مقوله ای جدید مطرح شده است. در دهه ی اخیر، محققان و نظریه پردازان حوزه ارتباطات اهمیت زیادی به شهروندی الکترونیک (رابطه میان جهان مجازی، دولت و شهروندان) نشان داده اند. به طور مشخصتر، محققان زیادی با تاکید بر مفاهیم شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک، ویژگی ها و مزایای شهروند الکترونیک را مطالعه کرده اند (عاملی و دیگران، 1391: 101-130). بر همین اساس شهر الكترونيكي عبارت از شهري است كه اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرويس هاي دولتي و سازمان هاي بخش خصوصي به صورت برخط  و به صورت شبانه روزي و در هفت روز هفته باكيفيت و ضريب ايمني بالا و با بهره گيري از ابزار فناوري اطلاعات و ارتباطات و كاربردهاي آن انجام مي شود. شهر الكترونيكي ما را از دنياي تك بعدي شهرهاي سنتي و امروزي خارج كرده و به دنياي جديدي راهنمايي خواهد كرد، دنيايي دو بعدي كه دستاورد فناوري هاي نوين اطلاعات و ارتباطات مي باشد. در گذر اين زمان و در اين حركت روبه جلوي فناوري ما در آينده اي نه چندان دور دنياي سه بعدي را شاهد خواهيم بود. فعاليت هاي شهر الكترونيكي بسياري از فعاليت هايي كه در شهرهاي عادي انجام مي شود قابليت پياده سازي و اجرا در شهر الكترونيكي را دارد از قبیل: فعاليت هاي بانكي شهروندان،  فعاليت هاي اداري شهرداری ها، فعاليت هاي تجاري شهروندان، فعاليت هاي تفريحي شهروندان، كسب اطلاعات شهروندان، فعاليت هاي علمي عمومی، فعاليت هاي آموزشي شهروندان، فعاليت هاي سياسي شهروندان، فعاليت هاي مسافرتي، كاريابي و درخواست كار، فعاليت هاي درماني شهروندان، فعاليت هاي تصميم گيري شهروندان وغیره . به جرأت مي توان گفت كه اين فعاليت ها در شهرهاي الكترونيكي بسيار راحت تر از نمونه هاي فيزيكي آن خواهد بود.

6- گردشگری الکترونیک (E-Tourism)
گردشگری الکترونیک به کاربرد فناوری‌های نوین در بخش گردشگری اشاره دارد از قبیل رزرو کردن بسته‌های تعطیلاتی، پروازها، هتل‌ها و عرضه اطلاعات گردشگری. اگر به جای استفاده از روش معمولی سفر و پیمودن مسافت‌های جغرافیایی، از اینترنت و فناوری اطلاعات و ابزار‌های الکترونیک، مانند سی‌دی، تلفن همراه، نقشه، تصاویر سه بعدی، عکس و فیلم و شبیه‌سازی‌های کامپیوتری و... در سفرهای خود استفاده کنیم، به این نوع مسافرت، مسافرت الکترونیکی یا گردشگری الکترونیکی می‌گوییم. به این ترتیب، می‌توانیم تمام فعالیت‌های گردشگری، همچون انتخاب منطقه مورد نظر و سرویس‌های ارائه شده در سفر (برنامه‌ریزی و مدیریت سفر)، بازدید از موزه‌ها، بناهای قدیمی، آثار باستانی و مناظر زیبای مناطق گوناگون را بدون طی نمودن جاده‌ها و صرف کمترین هزینه، انجام دهیم. نقش فناوری اطلاعات در توسعه این صنعت از دو جنبه قابل بررسی است: یکی به کارگیری فناوری اطلاعات در اطلاع رسانی و ارایه خدمات گردشگری که به معنای استفاده همه جانبه از پتانسیل های صنعت فناوری اطلاعات جهت توسعه زیر ساخت های صنعت گردشگری است و دیگری گردشگری مجازی که به معنای الکترونیکی شدن منابع گردشگری موجود و یا حتی فضاهای ساختگی است.

5- آموزش و یادگیری الکترونیکی (E-learning)
آموزش الکترونیکی حوزه جدیدی است که از پیدایش اینترنت و گسترش این پدیده فناوری و استفاده از قابلیت‌های آن ایجاد گردیده و در حقیقت تکامل شیوه آموزش از راه دور برطرف کننده نیاز انسان‌های پرس‌وجوگر و خواهان یادگیری با توجه اختیاری بودن زمان و مکان است. در آموزش الکترونیکی فرایند آموزشی بر روی بستر ارتباطات الکترونیکی و همچنین بهره گیری از فناوری شبکه برای طراحی، ارائه و توسعه آموزش صورت می پذیرد که فراگیران، کارشناسان، تهیه کنندگان مطالب و اساتید را در بر می گیرد. در آموزش الکترونیکی می توان از ترکیب نمودن شیوه هاي مختلف یادگیري از قبیل متن، صوت، تصویر و غیره به حداکثر بازده در یادگیری دست یافت (Ellis and et.al, 2009: 303-318). اینگل برچت (Engelbrecht, 2005: 219-229) معتقد است مهمترین ویژگی های نظام آموزش مجازی عبارتند از: سهولت و سرعت در به روزرسانی و ذخیره و بازیابی و به اشتراك گذاري اطلاعات مبتنی بر شبکه، انجام فرآیند یادگیري و ارتباط مستقیم با فراگیران از طریق رایانه و اینترنت، تمرکز بر دیدگاه جامع در یادگیري، ایجاد سیستم فراگیر محور به جاي استاد محور، قابلیت انعطاف پذیري در فراگیري، روش هاي نوین و مناسب فراگیري، قابلیت تکرارپذیري و جبران مشکلات.

4- بانکداری الکترونیکی (E-Banking)
بانکداری الکترونیک عبارت است از فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آنها در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فرایندهای بین شعبه‌ای و بین بانکی در سراسر دنیا و ارائه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به مشتریان که با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک، در هر ساعت از شبانه روز (۲۴ ساعته) از طریق کانال‌های ارتباطی ایمن و با اطمینان عملیات بانکی دلخواه خود را انجام دهند. به عبارت دیگر بانکداری الکترونیکی استفاده از فناوری‌های پیشرفته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی است و نیازی به حضور فیزیکی مشتری در شعبه نیست. این شیوه به مشتریان اجازه می‌دهد تا معاملات اقتصادی را در یک وبسایت امن به طرقی مثل کارهای خرده بانکی یا بانک مجازی، موسسه مالی و اعتباری یا شرکت‌های ساخت و ساز انجام دهند. فناوري جديد و الكترونيكي شدن بانكداري به بانک ها و موسسات مالی و اعتباری اين امكان را مي دهد كه سرعت، كيفيت، دقت، هزينه و تنوع خدمات خود را افزايش دهند (پورزرندی و نجفی، 1391: 29-42).

3- تجارت الکترونیکی (E-Commerce)
خرید و فروش و تبادل هر گونه کالا، خدمات و یا اطلاعات از طریق شبکه‌های رایانه‌ای یا انجام مبادلات تجاری در یک قالب الکترونیکی، از تعاریفی است که برای تجارت الکترونیکی بیان شده است. در کل نظام داد و ستد الکترونیکی اولین مشخصه آن سرعت، دقت، صحت، کنترل آمار و ارقام و استفاده صحیح از فرمهای استاندارد مربوطه بسیار حائز اهمیت می‌باشد. كسب و كار الكترونيكي مدل هاي جديد كسب و كار را توصيف مي كند و اجرا و هماهنگي فرايندهاي كليدي كسب و كار را در خلال استفاده گسترده از كامپيوترها، فناو ري ارتباطات، فناوري شبكه و كامپيوتري كردن داده ها، در بر مي گيرد . پذيرش كسب و كار الكترونيكي به شرکتها اجازه مي دهد تا فرايند هاي تجاري خود را جهت خريد، فروش و فعاليت هاي دروني، بهبود بخشند (EBC, 2005). لذا كسب و كار الكترونيكي اين امكان را براي كسب و كار تامين كرده است كه بتوانند در حين تخصصي شدن امور و تفكيك زنجيره ارزش، در قالب يكپار چه سازي زنجيره تامین و عرضه، راهبرد مشتري محوري و روابط لازم بر اي آنرا دنبال كنند. با توجه به گسترش كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد و بازرگاني در سطح بين المللي و استفاده آن توسط كشورهاي طرف معامله ايران و با عنايت به مزاياي آن، استفاده از اين فناوري ها تحت عنوان تجارت الكترونيكي و كسب و كار الكترونيكي اجتناب ناپذير است. در اين شرايط و با دستور كار قرار گرفتن عضويت ايران در WTO بکارگیری تجارت الكترونيكي به ايران امري حياتي در عرصه تجارت بين الملل براي شركت هاي صادراتي مي باشد (سجادی امیری و دیگران، 1391: 43-56). اما آنچه بايد مدنظر قرار گيرد، آن است كه هر سازماني كه توجه لازم را به تجارت الكترونيكي نداشته باشد، در كوتاه مدت با كاهش سودآوري و در بلند مدت با احتمال حذف حيات خود روبرو مي شود.

2- دولت الکترونیکی (E-government)
دولت الکترونیک یا دولت دیجیتالی، به استفاده دولت از فناوری اطلاعات برای جابجایی اطلاعات بین مردم، سازمان‌ها، بازار و ارکان دیگر دولتی گفته می‌شود. دولت الکترونیک ممکن است توسط قوه مقننه، قوه قضائیه یا قوه مجریه به کار برده شود تا بهره وری داخلی را بهبود بخشد، خدمات عمومی را ارائه دهد یا روندهای دولتی مردم گرا را برای مردم فراهم کند. ارتباطات را در دولت الکترونیک میتوان در چهار حوزه عملکردی شامل دولت با مردم (G2C )، دولت با بخشهای تجاری (G2B )، تعامل دولت با سایر سازمان های دولتی (G2G ) و دولت با کارمندان (G2E ) طبقه بندی نمود (Sharifi and Zarei, 2004: 19-60). تحقق دولت الکترونیک در کشورهای مختلف با توجه به زیرساختهای فناوری اطلاعات، سواد الکترونیکی  کاربران، قوانین و مقررات، قابلیت عملکرد متقابل سیستمهای اطلاعاتی، مدیریت فرم ها و سایر مولفه های اجتماعی و اقتصادی متفاوت خواهد بود (Almarabeh & AbuAli, 2010: 29-42). با اینکه پژوهش ها نشان می دهد موضوع دولت الکترونیک در ایران چند سالی است که مطرح شده، اما در حال حاضر ایران به لحاظ شاخص های حکومت الکترونیک در میان کشورهای جهان و حتی منطقه جایگاه شایسته ای ندارد (Shahghasemi and et.al, 2013: 254-262).

1- مدیریت منابع انسانی الکترونیک (E-HRM)
واژه مديريت الكترونيك منابع انساني كه براي اولين بار در دهه 1990 استفاده شد، به انجام فعاليتهاي مديريت منابع انساني با استفاده از فناوريهاي وب اشاره دارد و در صدد است اطلاعات را در هر زمان و مكاني در اختيار مديران، مشاوران و كاركنان قرار دهد. توسعه سريع اينترنت در خلال دهه قبل، اجرا و كاربرد آن را افزايش داده است همچنين بررسي هاي مشاوران منابع انساني اشاره بر آن دارند كه هم تعداد سازمان هايي كه مديريت الكترونيك منابع انساني را پذيرفته اند و هم تعداد نرم افزارهاي مرتبط با آن به طور پيوسته در حال افزايش مي باشند. اهداف کلی مدیریت منابع انسانی الکترونیک عبارتند از: بهبود بخشيدن به كارايي فرآيندهاي اداري. بهبود بخشيدن به توسعه و بهره وري با استفاده از دانش منابع انساني .بهبود بخشيدن به نقش استرتژيك منابع انساني . بهبود بخشيدن به خدمت به مشتري. ايجاد بانک اطلاعاتي نيروي انساني.


 

برخی عناوین پایان نامه های مقطع دکتری در کشور انگلستان در زمینه مدیریت اجرایی و MBA عبارتند از:

ردیف

عنوان پایان نامه

 

نام دانشجو

سال دفاع

دانشگاه

1

Organizational   Networking in Business-to-Business Markets Construct Conceptualization,   Operationalization and Application (دانلود متن کامل پایان نامه دکتری)

Thornton,   Sabrina

2014

University of Manchester

2

Essays in   organisational economics

Nica,   Melania

2014

London School of Economics and Political Science

3

Three essays   on corporate governance in Korea

Park,   Min Kyu

2013

London School of Economics and Political Science

4

The tiger   and the dragon: a neoclassical realist perspective of India and China in the   oil industry in West Africa

Verma,   Rajneesh

2013

London School of Economics and Political Science

5

The UK Bank   Corporate Governance Framework: A Holistic and Critical Analysis with a Focus   upon Bank Risk and Executive Remuneration Governance

Wu,   Hong

2012

University of Manchester

6

THE FUTILITY   OF STOCK-BASED COMPENSATION IN LIGHT OF IMPERFECT MARKET PRICING

Cullen,   James Peter

2012

University of Manchester

7

An Empirical   Investigation into the Role of Knowledge Management in Effective Corporate   Decision-Making

Al-Dujaili,   Mohammed Assi Ahmed

2012

University of Manchester

8

Service   brand identity: definition, measurement, dimensionality and influence on   brand performance

Coleman,   Darren Andrew

2011

University of Birmingham

9

HOW THE ROLE   OF THE CHIEF INFORMATION OFFICER CONTRIBUTES TO THE ORGANISATION

Strickland,   Stephanos

2011

University of Manchester

10

Education   governance, politics and policy under New Labour

Goodwin,   Mark

2011

University of Birmingham

11

The Role of   CEO compensation in the Cost of Debt, Expectations Management, and the   Investment Policy of UK Firms

Li,   Hao

2010

University of Stirling

12

What was the   political difference made by the introduction of Executive Mayors in England?

Campbell,   Douglas

2010

University of Birmingham

13

Three Essays   on CEO Compensation in the UK

Minhat,   Marizah

2009

University of Stirling

14

The study of   the audit expectations gap in the public sector of Malaysia

Mat   Daud, Zaidi

2007

University of Stirling

15

The performance   impact of using measurement diversity in executives’ annual incentive systems

Franco-Santos,   Monica

2007

Cranfield   University

         

 

* برخی عناوین پیشنهادی برای پایان نامه های رشته MBA عبارتند از:

  •     تدوین استراتژی بهینه با استفاده از ماتریس SWOT (مطالعه موردی …)
  •     بهینه سازی استراتژی های توانمندسازی منابع انسانی
  •     بررسی رابطه بازاریابی رابطه مند و وفاداری مشتریان
  •     بررسی رابطه گرایش کارآفرینانه کارکنان و موفقیت سازمانی
  •     مدلسازی رابطه اخلاق سازمانی و عملکرد سازمان
  •     ارزیابی کیفیت خدمات با استفاده از منطق فازی (موردی سازمان …)
  •     طراحی مدل ترکیبی مدلهای تصمیم گیری چندمعیاره و فازی جهت سنجش کیفیت خدمات
  •     شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر قصد مشتریان از خرید کالای تولید داخل
  •     بررسی رابطه رابطه سرمایه فکری و کارایی شرکتها
  •     شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر افزایش فساد مالی کارکنان
  •     مدلسازی رابطه رفتار شهروندی سازمان، اخلاق سازمانی و رهبری
  •     مدلسازی رابطه رفتار شهروندی سازمان، فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی
  •     بررسی رابطه بازاریابی رابطه مند و رضایت مشتریان
  •     بررسی میزان تاثیرپذیری رابطه بین برنامه ريزي استراتژيك و عملكرد سازمان از انعطاف پذیری (عملياتي، مالي، ساختاري و تكنولوژيكي) مورد صنعت …
  •     مدلسازی عوامل موثر بر اجرای برنامه های استراتژیک سازمان …
  •     مطالعه و بررسی رابطه بین استراتژی سرمایه انسانی و عملکرد سازمان
  •     بررسی مدیریت ریسک در زنجیره تامین و رتبه بندی تأمين کنندگان (صنعت …)
  •     بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و MIS
  •     طراحی مدلی جهت پیاده سازی موفق ERP در سازمان
  •     مطالعه و بررسی رابطه عوامل سازمانی با پیاده سازی ERP در سازمان
  •     شناسایی و رتبه بندی عناصر تفکر  استراتژیک در دانشگاه جهت جذب دانشجویان خارجی
  •     بررسی رابطه بین سبکهای تفکر بارضایت شغلی مدیران مدارس متوسطه شهر …
  •     بررسی رابطه توانمندسازی و مهارت های ارتباطی با عملکرد شغلی کارکنان شركت …
  •     رابطه جو سازمانی وکیفیت زندگی کاری با بهره وری  کارکنان آموزش وپرورش شهر …
  •     رابطه بین اعتماد درون سازمانی و تعهد شغلی مدیران دبیرستان های شهر …
  •     بررسي رابطه فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی وخلاقیت مدیران دبیرستانهای شهرستان …
  •     بررسی تاثیر جو سازمانی بر عملکرد و رضایت شغلی
  •     مطالعه الگوی غالب رهبری در شرکتهای موفق ایرانی
  •     تبیین ارتباط میان ساختار سازمانی و خلاقیت کارکنان
  •     تبیین ارتباط میان ساختار سازمانی و کارآفرینی سازمانی
  •     تبیین ارتباط میان سازمان یادگیرنده و خلاقیت کارکنان
  •     تبیین ارتباط میان سبک رهبری مدیران و فرهنگ سازمانی
  •     تبیین ارتباط میان هوش سازمانی و خلاقیت کارکنان
  •     تبیین ارتباط میان هوش سازمانی و کارآفرینی سازمانی
  •     تبیین ارتباط میان هوش هیجانی و خلاقیت کارکنان
  •     ارزیابی عملکرد و استراتژی سازمان بر اساس مدل تعالی سازمانی EFQM
  •     بررسی رابطه بین فرایند مدیریت دانش و نوآوری سازمان باعملکرد سازمان
  •     تدوین استراتژی کارآفرینی (موردی …)
  •     ارزیابی کارایی و رتبه بندی واحدها بر اساس بهره وری با استفاده از مدل تحلیل فراگیر داده ها (DEA)
  •     شناسایی و اولویت بندی عناصر تفکر استراتژیک در سازمان … (با استفاده از معادلات ساختاری یا آنتروپی یا …)
  •     طراحی مدلی جهت انتخاب تفکر استراتژیک بهینه برای مدیران
  •     تفکر سیستمی و بهره وری کارکنان
  •     بررسی موانع و راهکارهای پیاده سازی اقیانوس آبی در سازمان …
  •     بررسی رابطه بین سبک های مدیریت تحول و اثربخشی سازمان ….
  •     تاثير رهبری تحول آفرین و  ساختار سازمان
  •     تاثير رهبری تحول آفرین و  خلاقيت سازماني
  •     رابطه شهروندی سازمانی با سودآوری سازمان …
  •     رابطه عدالت سازمانی با سودآوری سازمان …
  •     ارزیابی عملکرد منابع انسانی با رویکرد کارت امتیازی متوارن BSC  و TOPSIS
  •     مديريت استراتژيک پروژه هاي کلان فناوري اطلاعات وارتباطات درشرکت ….
  •     سنجش کیفیت خدمات و اندازه گیری رضایت مشتریان با استفاده از روش های سروکووال و ای کووال
  •     مديريت استراتژيك ريسك در پروژه ها
  •     بكارگيري تئوري فازي در كارت امتيازي متوازن (BSC) به منظور ارزيابي استراتژي هاي جاري سازمان
  •     طراحی مدل بهینه سیستم کنترل موجودی مواد اولیه با رویکرد حداقل سازی ریسک و هزینه (موردی محصول …)
  •     رابطه بين ارزش ویژه برند و نیات رفتاری مشتریان
  •     رابطه بين ارزش ویژه برند و عملکرد سازمان ها
  •     شناسایی و اولويت بندي عوامل موثر بر ارزش برند بانکها با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی AHP
  •     ارائه مدلی جهت پیش بینی تقاضا در زنجیره تامین با شبکه عصبی
  •     شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر اجرای برنامه های استراتژیک سازمان
  •     شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر پیاده سازی بهینه مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
  •     ارائه مدلی جهت رقابت پذیری در زنجیره تامین با الگوریتم تئوری بازی
  •     ارزیابی استراتژی جاری بانک پارسیان با رویکرد تلفیقی BSC/AHP
  •     تدوین استراتژی منابع انسانی با استفاده از مدل تلفیقی SWOT و AHP
  •     شناسایی و رتبه بندی استراتژی های مدیریت دانش سازمان …
  •     طراحی نظام جامع عملکرد شرکت …  با کارت امتیازی متوازن BSC
  •     ارزیابی عملکرد بر اساس کارایی و محاسبه بهره وری  با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها DEA در سازمان…
  •     تدوین برنام استراتژيک فناوري اطلاعات و ارتباطات درشرکت ….
  •     سنجش رابطه بین عوامل مربوط به ساختار سازمان و مدیریت استراتژیک (موردی …)
  •     بررسی رابطه استراتژی های بازاریابی و عملکرد سازمان
  •     طراحی مدل کنترل موجودی اقلام فاسد شدنی
  •     طراحی مدل بهینه انتخاب تامين كننده و تخصيص سفارشات (صنعت …)
  •     تدوین الگوی موفقیت پروژه ها با تلفیق مدلهای  EFQM,BSC,AHP
  •     بررسی رابطه بین استراتژي منابع انساني و عملكرد سازمان
  •     بررسی رابطه بین استراتژي سرمايه انساني و عملكرد سازمان
  •     بررسی رابطه بین استراتژي رفتار سازماني و عملكرد سازمان
  •     شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر موفقيت برنامه ريزي استراتژيك
  •     بهینه سازی استراتژی های توانمندسازی منابع انسانی
  •     تدوین استراتژی کارآفرینی سازمانی (موردی …)
  •     -سنجش عملکرد و اولویت بندی استراتژیی های سازمانی مرتبط با اهداف عملکردی با استفاده از مدل تلفیقی BSC و AHP(مطالعه موردی بانک سامان)
  •     -ارزیابی استراتژی های جاری سازمان با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها DEA
  •     شناسایی و اولویت بندی عوامل تعیین کننده
  •     سنجش رابطه و تاثیر عوامل موثر بر اجرای برنامه های استراتژیک (مطالعه موردی)
  •     سنجش رابطه بین عوامل مربوط به ساختار سازمان و مدیریت استراتژیک (مطالعه موردی)
  •     سنجش رابطه بین عوامل مربوط به فرهنگ سازمان و مدیریت بهینه استراتژیک (مطالعه موردی)
  •     سنجش رابطه بین عوامل مربوط به رهبری سازمان و مدیریت بهینه استراتژیک (مطالعه موردی)
  •     ارزیابی استراتژی جاری سازمان با BSC,FAHP
  •     شناسایی و اولویت بندی عوامل تعیین کننده در پياده سازي مهندسي مجدد فرآيندها در برنامه ریزی استراتژیک سازمان
  •     بررسی رابطه مدیریت دانش و برنامه ریزی استراتژیک سازمان
  •     شناسایی عوامل تعیین کننده مدیریت ریسک و سنجش رابطه آن با مدیریت استراتژیک سازمان
  •     تدوین استراتژی بهینه زنجیره تامین با مدل تلفیقی SWOT و تحلیل سلسله مراتبی AHP
  •     شناسایی عوامل تاثير گذار بر كارآفريني سازماني و نقش آن در پياده سازي استراتژي كارآفريني
  •     بررسي رابطه عوامل سازماني (ساختار و تكنولوژي) با استراتژي مديريت دانش
  •     بررسي رابطه عوامل فرهنگی با استراتژي مديريت دانش
  •     همسوسازی استراتژی های سازمان جهت ارتقاء عملکرد
  •     همسوسازی و کمی سازی رابطه استراتژي منابع انساني با استراتژي تجاري
  •     همسو سازی و کمی سازی رابطه استراتژي منابع انساني با فرهنگ سازماني
  •     همسو سازی و کمی سازی رابطه استراتژي منابع انساني با استراتژی های کسب و کار
  •     همسو سازی و کمی سازی رابطه استراتژي منابع انساني با استراتژی های بازاریابی
  •     همسو سازی و کمی سازی رابطه استراتژي منابع انساني با استراتژی های فناوری اطلاعات و ارتباطات
  •     همسو سازی و کمی سازی استراتژي تولید با استراتژی های کسب و کار
  •     همسو سازی و کمی سازی استراتژي تولید با استراتژی های تجاری
  •     همسو سازی و کمی سازی استراتژي تولید با فرهنگ سازماني
  •     همسو سازی و کمی سازی استراتژي تولید با استراتژی های بازاریابی
  •     همسو سازی و کمی سازی استراتژي تولید با استراتژی های فناوری اطلاعات و ارتباطات
  •     شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تدوین استراتژی تکنولوژیک سازمان
  •     بررسی رابطه استراتژی های بازاریابی و عملکرد سازمان
  •     تاثير استراتژي مديريت ارتباط با مشتري در مديريت استراتژيك بازار
  •     شناسایی و رتبه بندی موانع پيش روي اجراي موثر استراتژي ها
  •     تدوین استراتژی بهینه بازاریابی در بازارهای الکترونیکی
  •     شناسایی و رتبه بندی استراتژی های بازاریابی در بانکداری الکترونیک
  •     اندازه گیري و کمی سازی ارزش ویژه برند در سازمان مورد مطالعه
  •     شناسایی و رتبه بندی استراتژی های مدیریت دانش سازمان با روش AHP
  •     بررسی عوامل موثر بر اجرای برنامه های استراتژیک شرکت
  •     بررسی تاثیر انعطاف پذیری در رابطه برنامه ريزي استراتژيك و عملكرد بر اساس مدل معادلات ساختاری
  •     تدوین مدل شاخص رضایت مشتری با استفاده از روش جدید PLS در صنعت … در ایران
  •     بررسی عوامل اثرگذار بر استفاده از پرداخت سیار(Mobyle Payment)
  •     سنجش عملکرد و همسوسازی استراتژیی های سازمانی با اهداف عملکردی به کمک مدل BSC (مطالعه موردی …)”
  •     تدوین استراتژی بهینه فناوری اطلاعات IT با استفاده از ماتریس SWOT در …
  •     طراحی مدلی جهت اندازه گیری  و تحلیل رضايتمندي مشتريان در بانكداري آنلاین

 

برخی عناوین پایان نامه های مقطع دکتری در کشور انگلستان در زمینه مدیریت فناوری اطلاعات عبارتند از:

ردیف

عنوان پایان نامه

 

نام دانشجو

سال دفاع

دانشگاه

1

The role of   social networking tools in facilitating knowledge management and sharing   processes at the UAE municipalities: opportunities and challenges  (دانلود متن کامل پایان نامه دکتری)

Al-Taee,   May Laith

2014

University of Birmingham

2

Congenital   Hyperinsulinism: a Unique Model to Study Pancreatic Islet Cell Development   and Maintenance

Shi,   Yanqin

2014

University of Manchester

3

Essays on   the skill premium and the skill bias of technological change

Richter,   Barbara

2013

London School of Economics and Political Science

4

Aircraft   head-up display surface guidance system

Gu,   Jinxin

2013

Cranfield   University

5

Study of   Critical Success Factors in Adopting Knowledge Management Systems for the   Libyan Public Oil Sector

Saleh,   Soleman

2013

University of Manchester

6

Performance   Anxiety: The Nature of Performance Management in the NHS under New Labour  (دانلود متن کامل پایان نامه دکتری)

Vijayan,   S

2013

UCL (University College London)

7

Financial   and risk assessment and selection of health monitoring system design options   for legacy aircraft

Esperon   Miguez, Manuel

2013

Cranfield   University

8

Knowledge   Sharing by Using Knowledge Management Systems to Support Decision-Making   Processes in Multinational Corporations  (دانلود متن کامل پایان نامه دکتری)

Abdelrahman,   Mahmoud Mohamed

2013

University of Manchester

9

Boundary   management in ICT-enabled work: Exploring structuration in information   systems research  (دانلود متن کامل پایان نامه دکتری)

Salamoun   Sioufi, Randa

2013

University of Manchester

10

The   Diffusion of High Performance Workplace Practices in Pakistan and their   Performance Associations

Ahmad,   Mansoor

2013

University of Manchester

11

Verification   of temporal-epistemic properties of access control systems

Koleini,   Masoud

2012

University of Birmingham

12

Agent-based   holonic job allocation in manufacturing operations

Owliya,   Mohammad

2012

University of Birmingham

13

Using   computer-based cognitive tools to enable critical thinking

Grogan,   Gerry

2012

University of Birmingham

14

Networking   and application interface technology for wireless sensor network surveillance   and monitoring  (دانلود متن کامل پایان نامه دکتری)

Ghataoura,   D.S.

2012

UCL (University College London)

15

KNOW-HOW   SIGNALLING AND TRANSFER SYSTEMS TO SUPPORT INTEGRATED SUPPLY CHAINS

Liu,   Zhitao

2012

University of Manchester

         

 

* برخی عناوین پیشنهادی برای پایان نامه های رشته مدیریت فناوری اطلاعات عبارتند از:

  •     اولویت های پژوهشی بانک ملی ایران
    • بررسي روش‌هاي متداول بانكداري از طريق شبكه هاي اجتماعي
    • بررسي شيوه‌هاي كاربرد هو ش تجاري در بانكداري
    • شناسايي خدمات جديد بانكداري الكترونيك و بررسي امكان ارائه در بانك ملي
    • عوامل مؤثر بر بهبود رفتار سازماني كاركنان بانك
    • بررسي ميزان كيفيت خدمات الكترونيكي در ارتقا سطح ارتباط با مشتريان
    • بررسي ميزان اثر بخشي خدمات الكترونيكي در جذب و حفظ مشتريان
    • بررسي كاربرد شبكه هاي عصبي در بانكداري
    • امنيت سيستم‌هاي بانكي
    اولویت های پژوهشی بانک سپه
    •  بررسی شیوه های نوین مدیریت ارتباط با مشتریان( CRM )
    • طراحی خدمات جدید بانکداری الکترونیک و بررسی امکان ارائه آن در بانک سپه
    •  مقایسه خدمات بانکداری الکترونیک بانک سپه با سایر بانک ها و ارائه راهکارهای عملیاتی به منظور توسعه و بهبود خدمات
    •  شناسایی شیوه های بهینه فرهنگ سازی و آموزش اقشار مختلف جامعه برای استفاده از خدمات
    • بانکداری الکترونیک
    • واکاوی موانع پذیرش و استفاده از کانال های پرداخت الکترونیک (اینترنت، موبایل و تلفن) از سوی مشتریان در بانک سپه
    اولویت های پژوهشی بانک تجارت
    • نحوه استفاده از ظرفیتهای شبکه های اجتماعی در بانکداری
    • بررسی و الگوبرداری از خدمات جدید بانک های موفق دنیا به تفکیک بخش های مختلف مشتریان در قالب بانکداری جامع
    • بررسی راهکارهای جذب مشتریان خاص سیستم بانکی)کودکان، نوجوانان، بانوان، بازنشستگان و ...(
    • بررسی نحوه فرهنگ سازی استفاده از خدمات نوین بانک و بانکداری الکترونیک در استانها
    • بررسی نحوه فرهنگ سازی استفاده از خدمات نوین بانک و بانکداری الکترونیک در استان
    سایر عناوین پیشنهادی:
    • طراحي مدل بهینه آموزش الكترونيكي آموزشهاي كوتاه مدت
  •    بررسی نقش داده کاوی در مدیریت دانش سازمان
  •     بررسی رابطه آموزش از طريق تلفن‏ همراه با نگرش و رضایت فراگیران و دانشجویان
  •     سنجش کیفیت آموزش در سیستم های آموزش الکترونيکی و استفاده از داده کاوی جهت افزایش کيفيت آموزش در این سیستم ها
  •     بررسی تأثير بازی رايانه‌ای بر نگرش و پيشرفت تحصیلی دانش‌آموزان
  •     بررسی موانع استفاده بهینه از فن اوری اطلاعات  در سازمان …
  •     بررسی و اولویت بندی موانع استقرار MIS در سازمان
  •     طراحی مدلی جهت ارزیابی عملکرد سازمان با رویکرد MIS
  •     بررسی اثربخشی MIS سازمان … با استفاده از مدل ...
  •     بررسی استراتژی های مدیریت دانش با عملکرد سازمان
  •     امکانسنجی اجرای يادگيری سيار در دانشگاه ها
  •     ارتقاء ساختار سایت اینترنتی شرکت ... بر اساس الگوهای دسترسی متناوب کاربر
  •     بررسی رابطه فن آوری اطلاعات و سیستم های مدیریت کیفیت
  •     -ارزیابی آمادگی و بلوغ سازمان … جهت اجرای سیستم اطلاعاتی ...
  •     بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر کارایی (فنی، مدیریتی و پرسنل) در سازمان …
  •     نقش مديريت روابط مشتريان الكترونيكي در بازاريابي اينترنتي
  •     استفاده از تكنيك داده كاوي (DATA MINING) در بهبود مديريت روابط مشتري در سازمان …
  •     مدلسازی افزايش موفقيت برنامه ريزي استراتژيك فناوري اطلاعات و ارتباطات
  •     نقش فناوری اطلاعات  در ارتقاء بهره وری در سازمان …
  •     تدوین استراتژی بهینه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان … با استفاده از ماتریس SWOT
  •     بررسی زیرساختها و عوامل زمینه ای مدیریت دانش و فناوری اطلاعات در سازمان …
  •     بررسی تاثیر مديريت دانش و فناوري اطلاعات درارتقاء بهره وري سازمان …
  •     نقش فنآوري اطلاعات در مديريت زنجيرة تأمين در سازمان …
  •     بررسی رابطه فناوری اطلاعات و توانمندسازی منابع انسانی در سازمان …
  •     بررسی رابطه فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی
  •     ارزیابی عملکرد IT سازمان … با BSC یا DEA
  •     موانع و راهکارهای استفاده از تجارت الکترونیک در سازمان...
  •     شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر پرداخت الکترونیک (Mobile payement)
  •     مدیریت بهینه ارتباط با مشتری با رویکرد فازی
  •     شناسایی و رتبه بندی معیارهای یک سیستم یادگیری موفق برای اجرای از راه دور
  •     طراحی مدل امکانسنجی، سنجش و ارزیابی اقتصادی سیستم يادگيري الكترونيكي و قیاس با يادگيري سنتي در شرکت …
  •     شناسایی و وزن دهی معیارهای ارزیابی کیفیت آموزش مجازی و رتبه بندی مراکز آموزش الکترونیک با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره (AHP,TOPSIS, ELECTRE)
  •     شناسایی و وزن دهی معیارهای ارزیابی کیفیت آموزش مجازی و رتبه بندی مراکز آموزش الکترونیک با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره  فازی(FAHP,FTOPSIS)
  •     بررسی و تحلیل الگوهاي طراحي آموزش مجازي مشهور و ارائه الگوی بهینه
  •     طراحی مدل بهینه سنجش ميزان آمادگي (دانشگاه یا سازمان…) بمنظور استقرار سیستم يادگيري الكترونيكي
  •     تدوین مدل جامع ارزیابی عملکرد و سنجش اثربخشي سيستمهاي آموزشي مجازی در دانشگاه …
  •     ارزيابي آمادگي استقرار يادگيري الكترونيكي برپايه چهار عامل فني، فرهنگي، منابع انساني و ساختاري در سازمان ….
  •     كاربرد داده كاوي در حوزه بازاريابي با نگرشي بر رفتار مشتريان
  •     کاربرد داده کاوی در مدیریت ارتباط با مشتری
  •     کاربرد داده کاوی در رتبه سنجی اعتباری مشتریان
  •     کاربرد داده کاوی در مهندسی و طراحی مجدد فرایندها
  •     کاربرد داده کاوی در مدیریت پروژه
  •     کاربرد داده کاوی در بهینه سازی زنجیره
  •     الگوهای ایده آل همسویی (Alignment) استراتژیک IT و عملکرد تجاری
  •     تدوین مدل سنجش موفقيت برنامه ريزي استراتژيک فناوري اطلاعات سازمان
  •     شناسایی و اولویت بندی استراتژی های مدیریت دانش در سازمان با منطق فازی
  •     بررسی رابطه عوامل سازمانی (ساختار سازمان، فرهنگ سازمان و سبک رهبری) موثر بر موفقیت اجرای برنامه های IT سازمان
  •     بررسی نقش مديريت دانش در تبيين استراتژي هاي منابع انساني سازمان …
  •     بررسی رابطه رهبری تحول آفرین و عملکرد IT سازمان
  •     بررسی رابطه بین سبک های مدیریت تحول و عملکرد IT سازمان ….
  •     بررسی رابطه بین سبک های مدیریت تعارض و عملکرد IT سازمان ….
  •     بررسی رابطه بین توانمندسازی منابع انسانی و فن آوری اطلاعات
  •     رابطه تعهد سازماني و مدیریت دانش سازماني
  •     مدیریت مشارکتی و استراتژی های فن آوری اطلاعات سازمانی
  •     ارزیابی عملکرد IT سازمان با رویکرد کارت امتیازی متوارن BSC

موضوعات یادگیری الکترونیکی :

  •     ارزیابی و سنجش اثربخشی دوره های آموزش مجازی (موردی دانشگاه یا مرکز آموزش مجازی …)
  •     کاربرد “نقشه هاي مفهومي” در راستای مشارکت و يادگيري همكارانه در آموزش الكترونيكي
  •     کاربرد تئوری فازی درارزیابی کیفیت دوره های آموزش مجازی
  •     ارائه مدلي براي افزايش اثربخشي يادگيري در سيستمهاي آموزش مجازي
  •     شناسایی و اولویت بندی موانع توسعه آموزش الکترونیک در ایران با تاکید بر نظام آموزش عالی
  •     بررسی و تحلیل یادگیری تطبیقی در آموزش الکترونیک
  •     شناسایی عوامل كليدي موفقيت و سنجش ميزان اثربخشي آنها در يادگيري الكترونيكي در دانشگاه هاي كشور
  •     ارائه مدلی جهت سنجش ميزان آمادگي و بلوغ يادگيري الكترونيكي در مراکز
  •     بررسي ميزان اثربخشي عوامل كليدي موفقيت در يادگيري الكترونيكي در دانشگاه هاي كشور
  •     تحلیل هزینه-فایده و  ارزيابي اقتصادي بكارگيري يادگيري الكترونيكي در نهادها

 

پیوست:

1- آخرین استاندارد انجمن روانشناسی آمریکا APA در خصوص تدوین گزارشات علمی (لینک سایت)

2- سامانه اخذ پذیرش و چاپ مقالات علمی در نشریات معتبر بین المللی (لینک سایت)

3- موسسه ایرانی ترجمه و ویرایش تخصصی مقالات- مورد تایید Elsevier (لینک سایت)

4- موسسه رسمی ترجمه متون تخصصی ایران تایپیست (لینک سایت)

تمامی حقوق این سایت برای دکتر روح الله تولایی© محفوظ است