وبگاه سعید نجات زادگان
یک تجربه؛ اخذ امضای الکترونیکی مطمئن در ۱۰ دقیقه

با توجه به اهمیت موضوع اخذ امضای الکترونیکی مطمئن برای تعاملات و تبادلات الکترونیک تصمیم گرفتم تجربه ی خود در خصوص ثبت نام و اخذ این نوع از امضا را در اختیار شما بگذارم. چند روز پیش در حال عزیمت به محل کارم بودم که به خاطرم رسید شناسنامه و کارت ملی به همراه دارم. سریعا توقف کرده و با چند مورد از دفاتر اسناد رسمی که به ارائه خدمت ثبت نام امضا و گواهی الکترونیکی می پردازند تماس گرفته و موفق به یافتن یکی از دفاتر مزبور شدم که از قضا در مسیرم بود. به دفتر مزبور مراجعه کرده و در کمتر از ده دقیقه موفق به اخذ امضای الکترونیکی مطمئن و توکن مربوطه شدم. اگر شما نیز تمایل دارید معاملات الکترونیکی خود با سایرین را مطمئن و با رعایت چارچوب های حقوقی ایمن انجام دهید با من همراه باشید:

جهت اخذ امضای الکترونیکی مطمئن اقدامات زیر را انجام دهید:

۱٫ شناسنامه و کارت ملی خود را به همراه داشته باشید.

۲٫ فرم پیوست را بارگیری نموده و پیش از مراجعه به دفتر اسناد رسمی آن را پر نمایید.

۳٫ از لیست پیوست، نزدیک ترین دفتر اسناد رسمی ارائه کننده خدمت مزبور به خود را پیدا نموده و حتما قبل از مراجعه به آن با دفتر مزبور تماس حاصل نمایید.
❗️ متاسفانه لیست ارائه شده به هیچ وجه دقیق نیست و ممکن است دفتری که به آن مراجعه می کنید اصولا خدمت مزبور را ارائه نکند و یا در زمان مراجعه شما توکن مورد نیاز را موجود نداشته باشد لذا اکیدا توصیه به تماس قبل از مراجعه می شود.

۴٫ به دفتر اسناد رسمی مزبور مراجعه کرده و شناسنامه، کارت ملی و فرم پر شده را تحویل نمایید.

۵٫ هزینه خرید توکن و صدور گواهی های مربوطه را به دفتر مربوطه پرداخت نمایید.
❗️ هزینه صدور امضای الکترونیکی مطمئن به همراه توکن مورد نیاز برای اینجانب ۱۰۶٫۰۰۰ تومان بود که البته بخش اعظم آن مربوط به خریداری توکن بود. این امضا برای دو سال دارای اعتبار بوده و هزینه تمدید آن پس از دو سال کمتر از ۳۰ هزار تومان خواهد بود.

۶٫ علی الاصول کمتر از ده دقیقه زمان خواهد برد تا گواهی های مربوطه در توکن شما بارگزاری شده و تحویل شما گردد. از استرداد مدارک خود فراموش نکنید.

✅ سعی کنید در تعاملات خود با شرکای تجاریتان حتما از این امضا استفاده نمایید. البته اینکه یک نفر از شرکاء در انعقاد معاملات الکترونیکی از امضای الکترونیکی مطمئن و دیگری از امضای الکترونیکی [عادی] بهره ببرد به هیچ وجه توصیه نمی شود چرا که تحق معامله از جانب یک شخص محرز و غیر قابل انکار و از طرف دیگری قابل انکار خواهد بود.

 

? سعید نجات زادگان

(وکیل پایه یک دادگستری/ متخصص حقوق IT )

 

دانلود فایل پی دی اف

دانلود فایل پی دی اف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *