وبگاه دکتر عباس قاسمی حامد
۱۰- متخصص، متعهد ارائه اطلاعات به مصرف‏ کننده در حقوق فرانسه

متخصص، متعهد ارائه اطلاعات به مصرف‏ کننده در حقوق فرانسه[۱]

دکتر عباس قاسمی حامد

چکیده

به دلیل پیدایش تنوع در موضوعات قراردادی و ایجاد تخصص‎های گوناگون در حوزه کالا و خدمات و در نهایت تخصصی شدن موضوعات قرارداد و چگونگی انعقاد و اجرأی آن، عدم تعادل اطلاعات طرفین قرارداد به عنوان یک پیش‏ فرض پذیرفته شده است.

برمبنای نظریه «تعهد ارائه اطلاعات در قرارداد» طرفی که در قرارداد، آگاه‎تر و مطلع‎تر از طرف دیگر فرض شده مکلف است اطلاعات خود نسبت به موضوع قرارداد را در اختیار طرف ناآگاه قرار دهد.  این تعهد اساساً برعهده متخصص به عنوان مصداق بارز طرف آگاه‎تر در قرارداد قرار می‎گیرد.

تعهد به ارائه اطلاعات در قرارداد که توسط دکترین طراحی گردیده و به وسیله قضات فرانسوی و نهایتاً قانونگذار برعهده متخصص قرار داده شده، برمبنای اندیشه حمایت از طرف غیرمتخصصی است که به علت فقدان آگاهی کافی نسبت به موضوع قرارداد و امور مربوط به آن در موضع ضعیف‎تری قرار گرفته است.

 در مواردی که فروشنده، کالای مصرفی را تولید نکرده است، رویه قضایی فرانسه، تولیدکننده را در مقابل مصرف‏ کننده‎ای که با او ارتباط مستقیم قراردادی ندارد مسئول می‎شناسد. ماهیت این مسئولیت در نظر رویه قضایی ماهیتی قراردادی است، اگرچه رابطه قراردادی مستقیم بین تولیدکننده و مصرف‏ کننده وجود ندارد.

راه حل رویه قضایی، مورد قبول حقوقدانان معروف فرانسوی قرار گرفته است، چرا که، تولید‏کننده کالا بهتر از توزیع‏ کننده آن با شیوه به کارگیری کالا آشنا است. لکن، به نظر این حقوقدانان، ملاحظات رویه قضایی درخصوص مسئولیت قراردادی به سادگی قابل توجیه نیست. در واقع، تولیدکننده با مصرف‏ کننده نهایی رابطه قراردادی ندارد. با این توجه، پذیرش وجود مسئولیت ناشی از تخصص در خصوص مورد از سهولت و روانی بیشتری برخوردار خواهد بود.

 رویه قضایی، تولیدکننده را ملزم به ارائه اطلاعات نسبت به کالای تولیدی خود نموده است.  با وجود این و علیرغم پیش ‏بینی تعهد اخیر، از واسطه‎های متخصص در روابط قراردادی پیاپی سلب مسئولیت نشده‎ است. به عبارت دیگر، تعهد ارائه اطلاعات برعهده فروشندگان متخصص نیز قرار داده شده است. به همین جهت رویه قضایی، تولیدکننده و فروشنده متخصص را متعهد به ارائه اطلاعات لازم درخصوص موضوع قرارداد به مصرف‏ کننده شناخته است. بنابراین، متخصصین واسطه می‎بایست علاوه بر انتقال اطلاعات لازم، در صورت ضرورت نسبت به اصلاح و یا تکمیل اطلاعات تولیدکننده نیز اقدام نمایند.

متخصصین واسطه باید مشتری خود را نسبت به وضعیت کالای پیشنهادی و آثار نصب آن آگاه نمایند. فرض بر این است که تولیدکننده و فروشنده متخصص به خوبی از مشخصات کالای خود آگاه بوده و به هیچ وجه نباید رضایت خاطر مشتری، موجب کوتاهی او در ارائه اطلاعات گردد. شروع و برقراری ارتباط با مشتری برعهده متخصص است.

بنابراین فروشنده، متخصص و ارائه‏ دهنده خدمات تخصصی نیز مانند تولیدکننده  موظف به ارائه اطلاعات به مصرف‏ کننده می‎باشند.

کلید واژگان

تعهد ارائه اطلاعات در قرارداد – مصرف‏ کننده – متخصص – تولیدکننده – ارائه‏ دهنده خدمات – فروشنده متخصص.

[۱] متخصص، متعهد ارائه اطلاعات به مصرف کننده در حقوق فرانسه، مجله تحقیقات حقوقی، ش ۴۹، ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 5 =