بزرگترین چالش امروز دانشگاه ایرانی چالش آزادی است
جمیله علمالهدی در پنجاه و هشتمین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد:
شناسایی چالشهای دانشگاه در جهت تحول از مسائل مهم امروز دانشگاههاست. دانشگاه ایرانی با چالشهای جدی در مسیر تحول روبهرو است که مهمترین آن چالش آزادی است. تربیت بر آزادی اراده متکی است و اگر اراده آزاد نباشد تربیت بی معناست بنابر این آزادی دانشجویان و اساتید در دانشگاه یک اصل اساسی برای تحقق تربیت است. دبیر ستاد تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن شرح اولویت خیر عمومی بر منافع فردی، تاکید کرد: رویکرد بروکراتیک حاکم در دانشگاه موجب شده تا آزادی و دانشگاه نسبت به یکدیگر واگرایی دا شته باشند و تربیت محقق نشود. با سلطه رویکرد دیوانسالارانه بر دانشگاه بلکه تربیت به یک فناوری انضباطی فروکاسته و استاد به یک فرد بروکرات تبدیل شود. رئیس پژوهشکده مطالعات علم دانشگاه بهشتی بیان کرد بر خلاف تشدید انضباط بروکراتیک در دانشگاه همچنان شاهد مشارکت فعال دانشجویان و اساتید در امور دانشگاه هستیم. با این حال و متاسفانه به دلیل
بزرگترین چالش امروز دانشگاه ایرانی چالش آزادی است
جمیله علمالهدی در پنجاه و هشتمین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد:
شناسایی چالشهای دانشگاه در جهت تحول از مسائل مهم امروز دانشگاههاست. دانشگاه ایرانی با چالشهای جدی در مسیر تحول روبهرو است که مهمترین آن چالش آزادی است. تربیت بر آزادی اراده متکی است و اگر اراده آزاد نباشد تربیت بی معناست بنابر این آزادی دانشجویان و اساتید در دانشگاه یک اصل اساسی برای تحقق تربیت است. دبیر ستاد تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن شرح اولویت خیر عمومی بر منافع فردی، تاکید کرد: رویکرد بروکراتیک حاکم در دانشگاه موجب شده تا آزادی و دانشگاه نسبت به یکدیگر واگرایی دا شته باشند و تربیت محقق نشود. با سلطه رویکرد دیوانسالارانه بر دانشگاه بلکه تربیت به یک فناوری انضباطی فروکاسته و استاد به یک فرد بروکرات تبدیل شود. رئیس پژوهشکده مطالعات علم دانشگاه بهشتی بیان کرد بر خلاف تشدید انضباط بروکراتیک در دانشگاه همچنان شاهد مشارکت فعال دانشجویان و اساتید در امور دانشگاه هستیم. با این حال و متاسفانه به دلیل تعارض گروه هایی که در تفسیر خیر عمومی با یکدیگر رقابت می کنند ما با گسترش قانون گریزی و نظارت گریزی و چانه زنی و رانت خواری و انواع تقلب …. روبرو هستیم.
برای کاهش یا رفع مشکلات ناشی از این نوع تعارضات،قواعد و قوانین و ساختار های انضباطی اعم از تشویقی و تنبیهی توسعه یافتند و در واقع یک نوع نظم رفتاری و همسانی را حاکم کرده اند که از آن با عنوان های گوناگون از جمله عنوان «جامعه پذیری» یاد می شود.
بهترین واژه برای این چالش، چالش آزادی بیان است که در دانشگاه وجود دارد. میان آزادی بیان در دو نوع گفتاری و رفتاری با نظم دانشگاه تعارض و واگرایی پیش میآید.
همسر رئیس جمهور در پایان اذعان کرد برای «چالش آزادی در دانشگاه» یک راه می ماند بازگشت به تفسیر امام خمینی از تربیت که در آثار ایشان به خصوص در عبارت بسیار مهم و به یاد ماندنی «معلمی شغل انبیاست» آشکار می شود. بدین ترتیب علم الهدی رویکرد تربیتی را بدیل رویکرد مدیریتی معرفی کرد و تاکید نمود که در این رویکرد استاد همچون یک پیشوا ظاهر می شود نه همچون یک دیوانسالار یا بروکرات.
تعارض گروه هایی که در تفسیر خیر عمومی با یکدیگر رقابت می کنند ما با گسترش قانون گریزی و نظارت گریزی و چانه زنی و رانت خواری و انواع تقلب …. روبرو هستیم.
برای کاهش یا رفع مشکلات ناشی از این نوع تعارضات،قواعد و قوانین و ساختار های انضباطی اعم از تشویقی و تنبیهی توسعه یافتند و در واقع یک نوع نظم رفتاری و همسانی را حاکم کرده اند که از آن با عنوان های گوناگون از جمله عنوان «جامعه پذیری» یاد می شود.
بهترین واژه برای این چالش، چالش آزادی بیان است که در دانشگاه وجود دارد. میان آزادی بیان در دو نوع گفتاری و رفتاری با نظم دانشگاه تعارض و واگرایی پیش میآید.
همسر رئیس جمهور در پایان اذعان کرد برای «چالش آزادی در دانشگاه» یک راه می ماند بازگشت به تفسیر امام خمینی از تربیت که در آثار ایشان به خصوص در عبارت بسیار مهم و به یاد ماندنی «معلمی شغل انبیاست» آشکار می شود. بدین ترتیب علم الهدی رویکرد تربیتی را بدیل رویکرد مدیریتی معرفی کرد و تاکید نمود که در این رویکرد استاد همچون یک پیشوا ظاهر می شود نه همچون یک دیوانسالار یا بروکرات.