معرفی رشته های دانشگاهی مدیریت
معرفی رشته مدیریت فناوری اطلاعات:
هدف از این رشته عبارت است از : تربیت سرمایه انسانی متخصص جهت ایجاد پایگاه اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی در سازمان ها که به تصمیم گیری کارآمدتر و اثربخش تر مدیران منتهی می شود .
آینده شغلی:
فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث تئوری مدیریت و منابع انسانی، همچنین با فراگیری مباحث تخصصی و آشنایی با دروس مرتبط با IT، امکان برقراری ارتباط با سطوح عملیاتی و هدایت موسسات تولید کننده نرم افزار یا واحدهای نرم افزاری از سازمانهای بزرگ را خواهند داشت. متاسفانه به دلیل نبود تجربه فارغ التحصیلان این رشته در بازار کار، در عمل به امور کارشناسی در واحدهای تحلیل گری سیستمها یا پشتیبانی از نرم افزارهای تولید شده گمارده می شوند و امور مدیریتی به آنها سپرده نمی شود. اما با آموزش و بکارگیری صحیح مطالب مرتبط با این رشته، امکان تحول در کسب کارهای الکترونیک خواهد شد.
گرایشها:
گرایشهای این رشته شامل مدیریت دانش، کسب و کار الکترونیک، مدیریت منابع اطلاعاتی و سیستم های اطلاعاتی پیشرفته می باشد.
گرایش مدیریت دانش:
مدیریت دانش به معنای در دسترس قرار دادن نظاممند اطلاعات و اندوختههای علمی است، به گونهای که به هنگام نیاز در اختیار افرادی که نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و موثرتر انجام دهند. این موضوع در سالیان اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و از گرایش های نسبتا جدید رشته مدیریت فناوری اطلاعات می باشد.
دروس تخصصی این گرایش شامل استراتژیهای مدیریت دانش، مدیریت دانش در سازمانها، فرایندهای مدیریت دانش و فناوریهای مدیریت دانش می باشد.
گرایش کسب و کار الکترونیکی:
یکی از جدیدترین گرایش های رشته مدیریت فناوری اطلاعات می باشد که ترکیبی از آموزش های دروس مدیریتی و دروس مربوط به تکنولوژی های نوین را در خود جای داده است. از دید بسیاری از مدیران و کارشناسان آموزشی، جهان امروز به رشته ای نیازمند است که فارغ التحصیلان آن هم برای مدیریت آموزش دیده باشند و هم بتوانند برای سازمان های خود با استفاده از تکنولوژی های نوین باعث افزایش کارایی و بهره وری شوند.
دروس تخصصی این گرایش شامل کسب و کار الکترونیکی، خدمات الکترونیکی، دولت الکترونیکی، مدیریت زنجیره تأمین، بازاریابی الکترونیکی، مسائل حقوق تجارت الکترونیکی و مدیریت روابط مشتری می باشد.
گرایش مدیریت منابع اطلاعاتی:
هدف از مدیریت منابع اطلاعاتی، به کارگیری مراحل و مهارتهای مدیریتی مناسب و استفاده از ابزارها و فناوری مناسب در فرآیند تولید، فراهم آوری، سازماندهی، پردازش، اشاعه و استفاده از منابع اطلاعاتی درون و برون سازمانی به عنوان عاملی مهم در راستای دستیابی به اهداف و مقاصد سازمانی است.
در این گرایش تمرکز بر روشهای مختلف توسعه سیستمهای اطلاعاتی و کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان با تأکید بر روشهای مدیریت پایگاه داده ها، ابعاد انسانی کنترل و فناوری اطلاعات، نحوه پشتیبانی فناوری اطلاعات از مدیریت دانش و گسترش ارتباطات مبتنی بر کامپیوتر می باشد.
گرایش سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته:
هدف از این گرایش، آشنایی و توانایی توسعه انواع مختلف سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته نظیر سیستمهای خبره، سیستمهای پشتیبانی تصمیم گیری، سیستمهای اطلاعاتی استراتژیک و .... در راستای کمک به متخصصان انسانی و یا جایگزینی جزئی آنان در زمینههای محدود تخصصی می باشد.
دانش آموختگان این گرایش با بکارگیری سیستمهای مناسب، اطلاعات مورد نیاز مدیران، علی الخصوص مدیران رده بالا را از بیرون سازمان جمع آوری نموده و در اختیار مدیران قرار می دهند .همچنین با به کارگیری داده های موجود در پایگاههای داده ای و با استفاده از مدلهای تصمیم گیری، اقدام به تولید راه حل هایی برای تصمیم گیری می نمایند تا بتوان مدلهای تصمیم گیری پیچیده را در تصمیم گیری ها به کار گرفت.
معرفی رشته مدیریت بازرگانی:
هدف از این رشته عبارت است از آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راه حلهای مختلف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصمیمات متخذه. در این دوره دانشجویان با فراگیری نظریه های نوین مدیریت بازرگانی قادر خواهند شد تا به عنوان محقق به پژوهش پرداخته و با تجزیه و تحلیل تخصصی مسائل مدیریتی به اداره موفقیت آمیز سازمان ها کمک نمایند.
تاریخچه:
این گرایش از قدیمی ترین گرایش های مدیریت است که کار خود را در سال 1333 به موجب عقد قرارداد بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به منظور تربیت مدیران برای اداره سازمانهای دولتی و خصوصی، در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری گروهی از اساتید آمریکایی آغاز کرد. سپس این رشته در مقاطع و گرایش های مختلف و در دانشگاههای گوناگون کشور گسترش یافته و همینک در غالب دانشگاههای دولتی، آزاد و پیام نور ارائه می گردد.
گرایشهای مختلف در مقطع کارشناسی ارشد:
این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایشهای مختلفی می باشد که بر اساس آخرین تغییرات (مصوبه مورخه 24 تیر 1394 شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی) عبارتند از: بازاریابی ، بازرگانی بین المللی* ، تجارت الکترونیکی ، مدیریت استراتژیک ، بازرگانی داخلی و کارآفرینی. تا پیش از این گرایشهای مالی، بیمه و تحول نیز جزو گرایشهای رشته بازرگانی بود.
*در سرفصل های موجود در سایت وزارت علوم نام این رشته بازرگانی بین المللی ذکر شده اما در دفترچه کنکور ارشد 95 با نام بازاریابی بین المللی پذیرش صورت گرفته است.
آینده شغلی:
فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث مربوط به بازار، مباحث تدوین استراتژیهای سازمانی، شناخت مشتریان و نحوه ارتباط با آنها، شناخت فرایندهای فروش، بازاریابی و خدمات به مشتریان زمینه لازم جهت استخدام در واحدهای بازرگانی سازمانها را داشته و نسبت به سایر گرایش های مدیریت با توجه به نبود رشته ای جایگزین از بازار کار مناسبی برخوردارند. ضمن اینکه دانشجویان این رشته با توجه به شناخت کافی از کسب و کار و نحوه ایجاد تجارت موفق شانس زیادی برای موفقیت در حیطه کارآفرینی و تشکیل کسب و کار جدید دارند.
فارغ التحصیلان این رشته به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند. علاوه بر این، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند.
برخی از مشاغل مربوط به این رشته عبارتند از: مشاغل مرتبط با بازاریابی در سطح مختلف از بازاریاب تا مدیر بازاریابی، فعالیت در بخش برند یا تحقیقات بازار شرکتها، واحد فروش سازمان ها، فعالیت در حوزه بازرگانی بین الملل (صادرات و واردات کالا)، فعالیت در حوزه بیمه، تجارت الکترونیک ، امور مالی و بانکداری و ....
واحدهای درسی در دانشگاه (مقطع کارشناسی ارشد):
جمع تعداد واحدهای درسی این رشته 32 واحد بوده و 4 واحد از آن مربوط به پایان نامه می باشد. تمامی درسهای این رشته دو واحدی بوده و دانشجو باید 14 درس دانشگاهی را بگذراند. دروس پایه 10 واحد، دروس اصلی 10 واحد، دروس تخصصی (که در گرایش های مختلف متفاوت می باشد)، 8 واحد می باشند.
دروس پایه
نام درس | تعداد واحد |
نظریه های سازمان و مدیریت پیشرفته | 2 |
تحلیل اماری | 2 |
مدیریت استراتژیک پیشرفته | 2 |
مدیریت منابع انسانی پیشرفته | 2 |
اخلاق و احکام کسب و کار | 2 |
دروس اصلی
نام درس | تعداد واحد |
کاربرد تئوری تصمیم گیری | 2 |
روش شناسی پژوهش های کیفی و آمیخته در مدیریت | 2 |
بازاریابی و مدیریت بازار پیشرفته | 2 |
مدیریت رفتار مصرف کننده | 2 |
مدیریت تبلیغات و برند | 2 |
دروس تخصصی
نام درس | گرایش مربوطه | تعداد واحد |
مدیریت استراتژیک بازاریابی | بازاریابی | 2 |
مدیریت ارتباطات مشتری و عملکرد بازاریابی | بازاریابی | 2 |
بازاریابی صنعتی و خدمات | بازاریابی | 2 |
اصول مذاکرات، مکاتبات و قراردادهای تجاری | بازاریابی | 2 |
استراتزیهای بازرگانی بین المللی | بازرگانی بین المللی | 2 |
بازاریابی بین المللی و صادرات | بازرگانی بین المللی | 2 |
مدیریت زنجیره تأمین بین المللی و واردات | بازرگانی بین المللی | 2 |
اصول مذاکرات و قراردادهای بازرگانی بین المللی | بازرگانی بین المللی | 2 |
تجارت و بازاریابی الکترونیکی پیشرفته | تجارت الکترونیکی | 2 |
طراحی و مدیریت کسب و کار الکترونیکی | تجارت الکترونیکی | 2 |
قوانین و مسائل حقوقی تجارت و بازاریابی الکترونیکی | تجارت الکترونیکی | 2 |
مدیریت خرده فروشی و فروشگاه در تجارت الکترونیکی | تجارت الکترونیکی | 2 |
مدیریت تفکر و تحول استراتژیک | مدیریت استراتژیک | 2 |
اجرا و کنترل استراتژی | مدیریت استراتژیک | 2 |
طرح ریزی کسب و کار | مدیریت استراتژیک | 2 |
مدیریت استراتزیک در شرکتهای مادر و هلدینگ | مدیریت استراتژیک | 2 |
مدیریت زنجیره تأمین | بازرگانی داخلی | 2 |
مدیریت فروش و تحویل | بازرگانی داخلی | 2 |
مدیریت ارتباطات با سازمانها و نهادهای داخلی | بازرگانی داخلی | 2 |
اصول مذاکرات، مکاتبات و قراردادهای بازرگانی | بازرگانی داخلی | 2 |
مبانی و نظریه های کارآفرینی | کارآفرینی | 2 |
بازاریابی نواورانه و کارآفرینی | کارآفرینی | 2 |
کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات | کارآفرینی | 2 |
مدیریت کسب و کارهای کوچک | کارآفرینی | 2 |
نام درس | تعداد واحد |
زبان تخصصی | 2 |
مبانی سازمان و مدیریت | 2 |
مدیریت رفتار سازمانی | 2 |
تحقیق در عملیات | 2 |
تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم | 2 |
مدیریت منابع انسانی | 2 |
سیستم های اطلاعاتی مدیریت | 2 |
مدیریت کیفیت و بهره وری | 2 |
مدیریت مالی | 2 |
معرفی رشته مدیریت صنعتی:
هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز صنایع تولیدی و خدماتی ، موسسات و شرکت های دولتی و خصوصی است. در این دوره دانشجویان با فراگیری نظریه های نوین مدیریت صنعتی قادر خواهند شد تا به عنوان محقق به پزوهش پرداخته و با تجزیه و تحلیل تخصصی مسائل مدیریتی به اداره موفقیت آمیز سازمان ها کمک نمایند.
نقش و توانایی :
شرکت کنندگان در این دوره ، علاوه بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت صنعتی ، با زمینه های نوین مدیریت صنعتی و جایگاه آن در عرصه عمل آشنا خواهند شد . همچنین در این دوره سعی خواهد شد قدرت تحلیل دانشجویان در زمینه امور کاربردی با استفاده از افته های کاربردی افزایش یابد.
گرایشهای مختلف در مقطع کارشناسی ارشد:
این رشته دارای گرایشهای مختلفی می باشد که بر اساس آخرین تغییرات (مصوبه مورخه 24 تیر 1394 شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی) عبارتند از: تولید وعملیات ، تحقیق درعملیات، مدیریت عملکرد، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت کیفیت و بهره وری، مدیریت پروژه . تا پیش از این گرایش مالی نیز جزو گرایشهای رشته مدیریت صنعتی بود.
آینده شغلی:
فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در قسمتهای مدیریت و برنامه ریزی تولید، اداره حفاظت فنی ، قسمت کنترل کیفیت کالا ، نگهداری و تعمیرات مشغول بکار شوند. ضمنا توانایی فعالیت در امور مربوط به مدیریت و کنترل پروژه و مدیریت و ارزیابی عملکرد را دارا می باشند. زمینه های دیگر فعالیت فارغ التحصیلان این رشته امور مربوط به کیفیت و استانداردهای کیفی و بهره وری و همچنین امور مالی و بانکداری است.
واحدهای درسی در دانشگاه (مقطع کارشناسی ارشد):
دروس پایه
نام درس | تعداد واحد |
نظریه های سازمان و مدیریت پیشرفته | 2 |
تحلیل اماری | 2 |
مدیریت استراتزیک پیشرفته | 2 |
مدیریت منابع انسانی پیشرفته | 2 |
اخلاق و احکام کسب و کار | 2 |
نام درس | تعداد واحد |
کاربرد تئوری تصمیم گیری | 2 |
تحقیق در عملیات پیشرفته | 2 |
مدیریت تولید و عملیات پیشرفته | 2 |
مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار | 2 |
سیستم های اطلاعاتی مدیریت پیشرفته | 2 |
نام درس | گرایش مربوطه | تعداد واحد |
برنامه ریزی و کنترل تولید و موجودی | تولید و عملیات | 2 |
مدیریت انتقال فناوری | تولید و عملیات | 2 |
مدیریت منابع سازمانی (ERP) | تولید و عملیات | 2 |
سمینار در مدیریت تولید و عملیات | تولید و عملیات | 2 |
پویایی سیستم ها | تحقیق درعملیات | 2 |
اصول صف و شبیه سازی | تحقیق درعملیات | 2 |
تحقیق در عملیات نرم | تحقیق درعملیات | 2 |
هوش مصنوعی و روشهای فراابتکاری | تحقیق درعملیات | 2 |
مدیریت عملکرد پیشرفته | مدیریت عملکرد | 2 |
بودجه ریزی برمبنای عملکرد | مدیریت عملکرد | 2 |
مدیریت منابع سازمانی (ERP) | مدیریت عملکرد | 2 |
سمینار در مدیریت عملکرد | مدیریت عملکرد | 2 |
مدیریت زنجیره تأمین پیشرفته | مدیریت زنجیره تأمین | 2 |
مدیریت عملیات خدمات پیشرفته | مدیریت زنجیره تأمین | 2 |
مدیریت زنجیره ارزش | مدیریت زنجیره تأمین | 2 |
مدیریت تأمین و کانال های توزیع | مدیریت زنجیره تأمین | 2 |
مدیریت کیفیت و تعالی سازمان | مدیریت کیفیت و بهره وری | 2 |
تجزیه و تحلیل و بهبهود بهره وری سازمان | مدیریت کیفیت و بهره وری | 2 |
کنترل کیفیت آماری | مدیریت کیفیت و بهره وری | 2 |
سمینار در مدیریت کیفیت و بهره وری | مدیریت کیفیت و بهره وری | 2 |
کنترل و زمانبندی پروژه | مدیریت پروژه | 2 |
مدیریت هزینه پروژه | مدیریت پروژه | 2 |
مدیریت ریسک پروژه | مدیریت پروژه | 2 |
رهبری و مدیریت پروژه پیشرفته | مدیریت پروژه | 2 |
نام درس | تعداد واحد |
زبان تخصصی | 2 |
آمار و کاربرد آن در مدیریت | 2 |
ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت | 2 |
کامپیوتر و کاربرد ان در مدیریت | 2 |
روش تحقیق | 2 |
مبانی سازمان و مدیریت | 2 |
مدیریت رفتار سازمانی | 2 |
مدیریت تولید و عملیات | 2 |
تحقیق درعملیات2 | 2 |
مدیریت عملکرد در سازمان های صنعتی | 2 |
معرفی رشته مدیریت تکنولوژی:
این رشته یک تخصص میان رشته ای می باشد که بین علوم مختلف از جمله علوم طبیعی ، اجتماعی ، تجزیه صنعتی ، تئوری کسب و کار و مهندسی ارتباط برقرار می نماید .
اهداف اصلی دوره از این قرارند:
1-توسعه و گسترش تواناییها و قابلیتهای نیروی انسانی برای مدیریت تکنولوزی از طریق آموزش و تربیت نیروهای گزینش شده
2-تربیت متخصص برای واحدهای صنعتی و اقتصادی کشور جهت استفاده بهینه از تواناییها و پتانسیلهای علمی و تکنولوژیکی کشور در زمینه انتخاب و انتقال و جذب و توسعه سریع تکنولوژی ها، انجام نوآوریهای بهینه و ایجاد محصول و فرایندهای نو با هدف رقابت در بازارهای جهانی ، چگونگی انتخاب و اجرای پروژه های تحقیقاتی و اتمام و خروج از پروژه بطور سریع و موثر همراه با کاهش زمان تحقیق و توسعه و تولید.
3- پرورش کادر متخصص در یکپارچه سازی علوم پایه و مهندسی و دانش و روشهای مدیریت
نقش و توانایی :
گرایش ها:
گرایشهای این رشته شامل انتقال تکنولوژی، نوآوری تکنولوژی ، سیاستهای تحقیق و توسعه و استراتژیهای توسعه صنعتی می باشد.
دروس مقطع کارشناسی ارشد:
دروس مشترک
1-تئوریهای اقتصادی و سیر تحول تکنولوژی، 2-تکنولوژی و توسعه، 3-تئوریهای نوآوری مدلها، فرآیندها و سیاستها، 4-پیش بینی تکنولوژی، 5-ارزیابی تکنولوژی، 6-مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، 7-نظریه های مدیریت پیشرفته، 8-مدیریت استراتژیک پیشرفته، 9-مدیریت تولید پیشرفته، 10-سیستم های اطلاعاتی مدیریت تکنولوژی
دروس تخصصی - گرایش انتقال تکنولوژی
1- حقوق مالکیت معنوی تکنولوژی ، تجارت و توسعه ، 2- مدلهای انتقال تکنولوژی ، 3-سرمایه گذاری خارجی و انتقال تکنولوژی ، 4-پروژه ترم
دروس تخصصی - گرایش نوآوری تکنولوژی
1-نظام ملی نوآوری و رشد ، 2- تکنولوژیهای نو و محیط زیست ، 3-نوآوری و تغییرات تکنولوژی، 4- پروژه ترم
دروس تخصصی - گرایش استراتژیهای توسعه صنعتی
1- مزیتهای نسبی در رابطه با اولویت های سرمایه گذاری، 2-مدلهای توسعه صنعتی در کشورهای صنعتی تازه صنعتی شده و درحال رشد، 3-نقش دولت ها در راهبری توسعه، 4-پروژه ترم
دروس تخصصی - گرایش سیاستهای تحقیق و توسعه
1-برنامه ریزی علوم و تکنولوژی و آموزش و توسعه منابع انسانی؛ اولویت و نیازهای تحقیقاتی، 2-ارتباط مراکز علمی و صنعتی، 3- سازمانهای تحقیق و توسعه و پارک تحقیقاتی صنعتی، 4-پروژه ترم.
معرفی رشته مدیریت دولتی:
این گرایش از رشته مدیریت اولین بار در سال 1333 تحت عنوان علوم اداری در موسسه علوم اداری زیر نظر دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برگزار شد. در حال حاضر این رشته در اکثر دانشگاههای کشور تحت عنوان مدیریت دولتی و با گرایشهای مختلف در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس میشود.
هدف:
هدف از این رشته عبارت است از: آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، اداره ها و شرکتهای دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با کاربرد روشهای علمی در مدیریت. در این دوره دانشجویان با فراگیری نظریه های نوین مدیریت دولتی قادر خواهند شد تا به منزله پزوهشگر به مطالعه پرداخته و با تجزیه و تحلیل تخصصی مساول مدیریتی به اداره موفقیت امیز سازمان ها کمک نمایند.
نقش و توانایی:
شرکت کنندگان در این دوره افزون بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت، با کاربردهای این رشته آشنا می شوند.
ضرورت و اهمیت این دوره در آشناسازی مدیران رده های گوناگون با نقش رشته مدیریت در سازمانها و موارد استفاده این دانش و همچنین تربیت نیروی متخصص بعنوان رابط میان مدیران و کارمندان اداری و فنی که معمولاً مسئولیت اجرایی و سرپرستی واحدها را عهده دار می شوند، می باشد.
گرایش های رشته مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی ارشد:
این گرایش در سطح کارشناسی ارشد بنابر آخرین تغییرات (مصوبه مورخه 24 تیر 1394 شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی) در 7 گرایش توسعه منابع انسانی ، طراحی سازمانهای دولتی ، بودجه و مالی عمومی ، خط مشی گذاری عمومی ، مدیریت پیشرفت و توسعه شهری و روستایی ، مدیریت تحول و مدیریت رفتار سازمانی تدریس می شود. پیش از این گرایشهای تشکیلات و روشها، مدیریت منابع انسانی، سیستم های اطلاعاتی مدیریت و مدیریت مالی دولتی نیز از گرایشهای این رشته بود. گرایشهای مذکور در 20 واحد درسی مشترک بوده و تفاوت آنها در 8 واحد درسی است. در کنکور ارشد 95 در گرایش مدیریت رفتار سازمانی پذیرشی صورت نگرفته است.
آینده شغلی :
فارغ التحصیلان می توانند مشاغلی از قبیل کارشناس اداری، امور کارکنان، تشکیلات و روشها، تحول اداری ، طبقه بندی مشاغل، حقوق و دستمزد، برنامه ریزی پرسنلی ، ارزیابی عملکرد و نظایر آن و قبول مسئولیت در سمت مدیران سطوح میانی و سرپرستی واحدهای اداری و خدماتی وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی و شهرداریها را عهده دار شوند.
این رشته به دلیل برخورداری از گرایشها و زیرمجموعههای گوناگون دارای بازار کار وسیع در بخشهای دولتی و خصوصی میباشد. فارغ التحصیلان این رشته همچنین در زمینههای تشکیلات سازمانی، منابع انسانی، سیستمهای اطلاعاتی و دیگر مباحث مطرح در مدیریت در سطوح کارشناسی و مدیریتی در بخش خصوصی و دولتی قادر به فعالیت میباشند، همچنین این فارغ التحصیلان بعنوان مشاور یا مجری در زمینه سیاستگذاریهای بخش دولتی میتوانند فعالیت کنند.
واحدهای درسی در دانشگاه (مقطع کارشناسی ارشد)
دروس پایه
نام درس | تعداد واحد |
نظریه های سازمان و مدیریت پیشرفته | 2 |
تحلیل اماری | 2 |
مدیریت استراتزیک پیشرفته | 2 |
مدیریت منابع انسانی پیشرفته | 2 |
مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته | 2 |
نام درس | تعداد واحد |
نظریه های مدیریت دولتی | 2 |
روش شناسی پژوهش کیفی و امیخته در مدیریت | 2 |
اداره امور عمومی در اسلام | 2 |
حقوق اساسی سازمان های دولتی | 2 |
ارزشیابی عملکرد دولت و سازمان های دولتی | 2 |
نام درس | گرایش مربوطه | تعداد واحد |
راهبردهای مدیریت منابع انسانی | توسعه منابع انسانی | 2 |
مهارت آموزشی، آموزش و توسعه منابع انسانی | توسعه منابع انسانی | 2 |
برنامه ریزی منابع انسانی در بخش دولتی | توسعه منابع انسانی | 2 |
مدیریت حقوق و دستمزد | توسعه منابع انسانی | 2 |
سازماندهی و طراحی سازمان | طراحی سازمان های دولتی | 2 |
بازمهندسی تشکیلات دولتی | طراحی سازمان های دولتی | 2 |
حکومت الکترونیک | طراحی سازمان های دولتی | 2 |
کارگاه طراحی ساختار سازمان های دولتی | طراحی سازمان های دولتی | 2 |
بودجه در سازمان های دولتی | بودجه و مالیه عمومی | 2 |
مالیه عمومی | بودجه و مالیه عمومی | 2 |
اقتصاد بخش دولتی | بودجه و مالیه عمومی | 2 |
ارزشیابی عملکرد دولت در اجرای پروژه های عمرانی | بودجه و مالیه عمومی | 2 |
نظریه های خط مشی گذاری عمومی | خط مشی گذاری عمومی | 2 |
فراگرد خط مشی گذاری و تصمیم گیری | خط مشی گذاری عمومی | 2 |
کاربرد تحقیق درعملیات در حل مسائل دولتی | خط مشی گذاری عمومی | 2 |
بررسی مسائل مدیریت ایران | خط مشی گذاری عمومی | 2 |
مدیریت امرو شهری و روستایی | مدیریت پیشرفت و توسعه شهری و روستایی | 2 |
عدالت اجتماعی و حکمرانی | مدیریت پیشرفت و توسعه شهری و روستایی | 2 |
مدیریت بحران | مدیریت پیشرفت و توسعه شهری و روستایی | 2 |
ارزشیابی عملکرد دولت در اجرای پروژه های عمرانی | مدیریت پیشرفت و توسعه شهری و روستایی | 2 |
مدیریت تحول و بهبود سازمانی در بخش دولتی | مدیریت تحول | 2 |
حکومت الکترونیک | مدیریت تحول | 2 |
بازمهندسی تشکیلات دولتی | مدیریت تحول | 2 |
کارگاه مدیریت تحول در سازمان های دولتی | مدیریت تحول | 2 |
رفتار سازماین از منظر اسلام | مدیریت رفتار سازمانی | 2 |
رهبری در بخش دولتی | مدیریت رفتار سازمانی | 2 |
رفتار سازمانی بین المللی | مدیریت رفتار سازمانی | 2 |
مهارت آموزی، آموزش و توسعه منابع انسانی | مدیریت رفتار سازمانی | 2 |
نام درس | تعداد واحد |
زبان تخصصی | 2 |
سیر اندیشه های سیاسی و تحول نهادهای اداری | 2 |
مبانی سازمان و مدیریت | 2 |
مدیریت رفتار سازمانی | 2 |
مدیریت منابع انسانی | 2 |
تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی | 2 |
مباحث و چالش های مدیریت دلوتی | 2 |
مبانی مدیریت دولتی | 2 |
مدیریت تحول سازمانی | 2 |
معرفی رشته مدیریت مالی:
هدف از تشکیل این دوره اموزش نیروی انسانی متخصص شرکتهای دولتی و خصوصی است. در این دوره دانشجویان با تئوریهای نوین مدیریت مالی و کاربرد ان آشنا خواهند شد.
شرکت کنندگان در این دوره، علاوه بر اشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت مالی با زمینه های نوین در این رشته و جایگاه آن در عرصه عمل اشنا خواهند شد. افزایش قدرت تحلیل امور کاربردی با استفاده از افته های کاربردی از ویژگی های این دوره می باشد.
این رشته تا قبل از سال 1381تنها به عنوان یکی از گرایشهای مدیریت بازرگانی محسوب می شد ولی به لحاظ اهمیت جریانهای مالی سازمانها و تاثیر این جریانها بر روی موفقیت و سود آوری سازمانها و مباحث جدید سرمایه گذاری و غیره از سال 1381 به صورت یکی از رشته های کارشناسی ارشد مدیریت با عنوان «رشته مدیریت مالی» درآمد. همچنین از سال 1392 رشته جدیدی با عنوان «مالی» ایجاد گردید که شامل گرایشهای مختلفی نیز می شد. در طی سالهای گذشته گرایش مالی به عنوان گرایشی از رشته های مدیریت بازرگانی، دولتی و صنعتی نیز ارائه شده است که با «رشته مدیریت مالی» و «رشته مالی» متفاوت می باشد.
آینده شغلی:
فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث تئوری مدیریت مالی می توانند در حوزه های مختلفی همچون سرمایه گذاری و بانکداری و بیمه و مدیریت ریسک و مهندسی مالی (ارایه روشهای نوین مالی)، تامین مالی و اعتباری و ... و در پستهای مرتبط سازمانی ازجمله معاونت مالی (در مفهوم جدید آن ) و معاونت سرمایه گذاری و تامین مالی اعتبارات مالی در بانکها و ارزیابی اقتصادی پروژه ها و شرکتهای سرمایه گذاری و بورس اوراق بهادار و غیره مشغول بکار شوند. این رشته در حال حاضر دارای آینده شغلی بسیار مناسبی می باشد. امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا وجود دارد.
گرایشهای مختلف:
«رشته مدیریت مالی» در حال حاضر فاقد گرایش می باشد ولی «رشته مالی» که از سال 1392 ایجاد شده است شامل گرایشهای 1- مهندسی مالی و مدیریت ریسک ، 2-بانکداری ، 3-بیمه ، 4-مستغلات، 5-حقوق مالی و 6-تامین مالی وسرمایه گذاری در نفت و گاز می باشد.
واحدهای درسی «رشته مدیریت مالی» در مقطع کارشناسی ارشد :
جمع تعداد واحدهای درسی این رشته 32 واحد بوده و 4 واحد از آن مربوط به پایان نامه می باشد. تمامی درسهای این گرایش دو واحدی است. درسهای این رشته شامل تئوریهای مدیریت پیشرفته، اقتصاد مدیریت، بررسی موارد خاص در مدیریت مالی، مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته ، تجزیه و تحلیل صورتهای مالی، سازمانهای پولی و مالی، سیمنار مالی، مدیریت مالی پیشرفته ، حسابداری مدیریت، بازار پول و سرمایه، مدیریت سرمایه گذاری و ارزیابی اوراق بهادار، سیستمهای اطلاعات مدیریت، پژوهش عملیاتی پیشرفته می باشد.
واحدهای درسی «رشته مالی» و گرایشهای مختلف آن در مقطع کارشناسی ارشد :
جمع تعداد واحدهای درسی این رشته 32 واحد بوده و 6 واحد از آن مربوط به پایان نامه می باشد. تمامی درسهای این گرایش دو واحدی است.
دروس پایه (16 واحد مشترک برای تمام گرایش ها)
1-تئوریهای سازمان و مدیریت با رویکرد اسلامی، 2-تجزیه و تحلیل صورتهای مالی ، 3-بازارها و نهادهای مالی، 4-مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته، 5-مهندسی مالی و مدیریت ریسک، 6-مدیریت مالی پیشرفته، 7-اقتصادسنجی مالی، 8-مدل سازی مالی
دروس اختیاری (4 واحد یعنی 2 درس از بین دروس زیر)
1-مدیریت مالی بین المللی ، 2-سرمایه گذاریهای جایگزین، 3-مدلسازی مالی پیشرفته، 4-علوم و ریاضیات اکچواری، 5-سرمایه گذاری در مستغلات، 6-مالی رفتاری، 7-حقوق قراردادها، 8-حقوق مالیه عمومی، 9-اقتصاد انرژی، 10-مدیریت مالی استراتزیک، 11-تأمین مالی پروژه ها، 12-روش ها و مدل های ارزشیابی سرمایه گذاری ها ، 13-تجزیه و تحلیل و مدیریت فعال پرتفوی سهام
دروس تخصصی گرایش مهندسی مالی و مدیریت ریسک - 6 واحد
1- ابزارهای مالی اسلامی ، 2- مهندسی مالی پیشرفته ، 3-فرایندهای تصادفی در مالی
دروس تخصصی گرایش بانکداری - 6 واحد
1- مدیریت بانک و بانکداری اسلامی ، 2-مدیریت ریسک در بانک ها ، 3-بانکداری بین المللی
دروس تخصصی گرایش بیمه - 6 واحد
1- بیمه اسلامی ، 2-قراردادهای بیمه پیشرفته ، 3-بیمه های اتکایی
دروس تخصصی گرایش مستغلات - 6 واحد
1- روشهای اسلامی تأمین مالی مسکن ، 2-ارزشیابی مستغلات ، 3-صندوق های سرمایه گذاری مستغلات
دروس تخصصی گرایش حقوق مالی - 6 واحد
1- مبانی حقوق مالی ، 2-حقوق و مقررات بازارهای سرمایه اسلامی و بین الملل ، 3-حقوق و مقررات بانکداری اسلامی و بین الملل
دروس تخصصی گرایش تامین مالی و سرمایه گذاری در نفت وگاز - 6 واحد
1- تأمین مالی و سرمایه گذاری در نفت و گاز ، 2-مدیریت ریسک انرژی ، 3-حقوق نفت و گاز.
معرفی رشته MBA
دوره کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار که معادل Master of Business Administration (MBA ) است به منظور پرورش مدیران کارآمد برای اداره سازمانهای اقتصادی - اجتماعی، تولیدی و خدماتی طراحی شده است.
رشته MBA یا کارشناسی ارشد مدیریت حرفه ای بازرگانی چنانچه از نامش پیداست تنها مدیریت بازرگانی نیست. از آنجا که در ایران آموزش مدیریت به شاخه هایی نظیر بازرگانی، صنعتی و دولتی تقسیم می شود برای اکثر متقاضیان این گمان پیش می آید که MBA تنها در برگیرنده مباحث مدیریت بازرگانی است و به طور مثال برای مدیریت صنعتی باید به سراغ رشته دیگری رفت در حالی که این تصور کاملا اشتباه است.
MBA مدیریت Business است و Business یعنی کلیه عملیاتی که از تولید تا فروش و خدمات پس از فروش کالا یا خدمات را شامل می شود و به صورت مکرر اتفاق می افتد.
برای رشته MBA حدود 30 گرایش مختلف در کشورهای مختلف تعریف شده است. اما چهار گرایش اصلی این رشته که تقریبا در همه دانشگاه ها تدریس می شوند به شرح زیر است:
1- بازاریابی و مدیریت فروش ( Marketing )
2- مدیریت مالی و مدیریت موسسات مالی ( Finance )
3- مدیریت تولید و سیستمهای تولید و پروژه ( Operation )
4- مدیریت منابع انسانی ( Human Resources )
البته در ایران در حال حاضر رشته MBA شامل 13 گرایش به شرح زیر می شود:
1-عمومی ، 2-استراتژی، 3-بازاریابی ، 4-خدمات ، 5-رفتار سازمانی و منابع انسانی ، 6-سازمان های پروزه محور، 7-سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات، 8-عملیات و زنجیره تأمین، 9-فناوری، 10-کارآفرینی، 11-کسب و کار بین المللی، 12-مالی، 13-نواوری و توسعه محصول و خدمت
متاسفانه امروزه بسیاری بدون توجه به محتوای MBA آن را با نام مدیریت سازمان می شناسند و تنها به بخش بسیار کوچکی از اهدافی که در این دوره بررسی می شود می پردازند. اگر بخواهیم تعریفی دقیقتر از اهداف MBA داشته باشیم باید توجه داشت که هدف این دوره پذیرش فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی در رشته های مختلف به خصوص رشته های فنی و مهندسی و پرورش افرادی است که قادر باشند در زمینه های ذیل انجام وظیفه نمایند:
(1) اداره و راهبری مؤثر و کارآمد سازمان یا یک بخش تخصصی از آن نظیر بخش های تولیدی، بازاریابی و فروش، اطلاعات و مالی
(2) ایجاد تحول در یک بخش تخصصی سازمان
(3) طراحی، هدایت و رهبری تحول در کل سازمان پس از کسب تجارب عملی در مدیریت
(4) کارآفرینی با ایجاد فعالیت های جدید در درون سازمان و یا ایجاد سازمانهای جدید
(5) ارائه خدمات مشاوره ای و مطالعاتی در زمینه های مزبور به مدیران سازمانهای اقتصادی و اجتماعی
افرادیکه در این دوره پذیرفته می شوند، حداقل دوره کارشناسی را در یکی از رشته های دانشگاهی گذرانده و با حوزه تخصصی دوره کارشناسی آشنائی پیدا کرده اند. این افراد پس از فرا گرفتن دانش مدیریت و تمرین مهارتهای مدیریتی در این دوره، نیروهای ارزنده ای خواهند شد که می توانند با ترکیب دانش تخصصی و مدیریتی خود در جهت تحقق هدفهای بالا نقش مهمی در بهبود مدیریت جامعه ایفا نمایند.
معرفی رشته مدیریت اجرایی:
دوره کارشناسی ارشد به منظور پرورش کادر مدیریت اجرایی بنگاههای تولیدی و خدماتی خصوصی، تعاونی و دولتی و نیز تأمین مدیر برای طرحهای بزرگ عمرانی تهیه و تدوین شده است. هدف از این رشته، برنامه بهبود نظام مدیریت در سطح واحدهای تولیدی و خدماتی است.
انتشار می رود فارغ التحصیلان با گذراندن این دوره به حرفه مدیریت تسلط بیشتری یافته و با استفاده از فنون و تئوریهای جدید وظایف خود را در سطحی بهتر ازر سابق انجام دهند و پس از کسب تجربیات بیشتر مسئولیتهای مهمتری را در سطوح بالاتر مدیریت عهده دار گردند.
در حال حاضر در دانشگاهها این رشته عموما بدون ذکر گرایش پذیرش می شود. لیکن گرایش های تعریف شده آن شامل 1-مدیریت استراتژیک، 2- مدیریت تولید و عملیات و 3-بازاریابی و صادرات می شود.
دروس مشترک این رشته شامل مدیریت سازمانهای پیچیده (دیدگاه استراتژیک)، تحلیل رفتاری و مدیریت منابع انسانی، حسابداری مدیریت، مدیریت مالی و اقتصاد مدیریت، مدیریت تکنولوژی و نوآوری، مدیریت طرحهای توسعه، بازاریابی، بازرگانی بین المللی، سیستم های اطلاعات مدیریت، مهارتهای عمومی مدیریت، مسایل جاری مدیریت اجرایی واحدهای تولیدی،خدماتی و طرحهای عمرانی می شود.
دروس تخصصی گرایش استراتژیک شامل تحلیل محیط داخلی و بین المللی، برنامه ریزی استراتژیک، مدیریت تحول و اجرای برنامه های استراتژیک و تحلیل از استراتژیهای سازمانی موفق و ناموفق می شود.
دروس تخصصی گرایش بازاریابی و صادرات شامل مدیریت استراتژیک، بازاریابی، تحقیقات بازاریابی، ارتباطات بازاریابی و مسائل بازاریابی بین المللی و صادرات می شود.
دروس تخصصی گرایش مدیریت تولید و عملیات شامل پژوهش عملیات پیشرفته، مدیریت تولید و عملیات پیشرفته، اقتصاد مهندسی و مدیریت واحدهای خدمات می باشد.
معرفی رشته کارآفرینی:
کارآفرینی عبارت است از مجموعه ای از نظریه ها، فنون و روشهای هدایت اثربخش فعالیتهای کارآفرینی. هدف از اجرای دوره کارشناسی ارشد کارآفرینی تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز مدیریت فعالیتهای کارآفرینی در بخش خصوصی دولت و بخش عمومی ، تربیت سیاست گذاران و کارشناسان کارآفرینی و مشاورین راه اندازی و توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط می باشد.
شرکت کنندگان در این دوره بهتر است دارای تجربه کار عملی در یکی از بخشهای خصوصی، عمومی و دولتی باشند. دانش آموختگان رشته کارآفرینی بعنوان مدرس، مدیران موسسات، پژوهشگران و متخصصین مدیریت کارآفرینی با دانش و مهارت و نگرش کارآفرینی وارد عرصه های اقتصادی – اجتماعی کشور شده و به تسریع روند توسعه پایدار ملی کمک نمایند.
توضیح: کارآفرینی به عنوان گرایشی از رشته های مدیریت کسب و کار ( MBA ) و همچنین مدیریت بازرگانی نیز تصویب و بعضا اجرا شده است که با رشته کارافرینی متفاوت می باشد.
گرایشها
گرایشهای مختلف این رشته در مقطع کارشناسی ارشد عبارت است از:
گرایش کسب و کار جدید
هدف از اجرای این گرایش تربیت کارآفرینان برای راهاندازی و مدیریت کسب وکار کوچک، ارائه مشاوره و انجام خدمات تخصصی به کارآفرینان و تدریس مهارتهای کارآفرینی در موسسات مشاوره و آموزش کارآفرینی است. عارضه یابی و ارائه راهی برای حل آن به مدیران و مالکان کسب و کارهای کوچک از دیگر وظایفی است که از فارغ التحصیلان این بخش انتظار می رود. دانشجویانی که در این رشته تحصیل می کنند با گذارندن دروس تخصصی استقرار کسب وکار، تشخیص فرصتها، توسعه محصول جدید و مدیریت کسبوکار، دانش لازم را برای راه اندازی کسبوکار پیدا میکنند و با گذارندن واحد کارآموزی مهارت لازم را در محیط واقعی کسب میکنند.
این گرایش بخصوص به افرادی که روحیه کارآفرینی و خوداشتغالی دارند توصیه می شود.
گرایش فناوری
هدف از ایجاد این گرایش تربیت کارآفرینان و مدیرانی است که با برنامه ریزی در حوزه های مرتبط با فناوری و مدیریت سازمانهای مبتنی بر فناوری و برخورداری از شناخت کامل از برنامه ریزی استراتژیک در جامعه به فعالیت بپردازند. دانشجویان این گرایش مهارتهای تخصصی خود را با گذراندن دروس کارآفرینی در فناوریهای نوین، مدیریت تحقیق و توسعه، بهره برداری از فرصتهای علم و فناوری و طراحی محصول کسب میکنند و با گذراندن درس کارآموزی مهارت عملی خود را ارتقا میبخشند.
این گرایش بخصوص به فارغ التحصیلان رشته های فنی و همچنین فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی توصیه می شود.
گرایش گردشگری
هدف از این گرایش تربیت کارآفرینان با توانایی ایجاد کسب و کار در زمینه گردشگری، بازاریابی فعالیتهای گردشگری داخلی و بین المللی است که در عین حال با سیستم های اطلاع رسانی و مسائل حقوقی مرتبط با گردشگری نیز آشنایی داشته باشند.
دانش آموختگان این گرایش می توانند در نقش های زیر خدمت نمایند: کارآفرینان فردی، مربی، مشاور، کارشناس کارآفرینی در گردشگری و ....
گرایش خدمات کشاورزی
این گرایش از سال 90 به گرایشهای رشته کارآفرینی اضافه شد. هدف آن بیشتر دانشجویان رشته های مرتبط با کشاورزی در مقطع لیسانس می باشد.
گرایش فناوری اطلاعات
این گرایش از سال 90 به گرایشهای رشته کارآفرینی اضافه شد. این گرایش به داوطلبان با مقطع کارشناسی مرتبط با مهندسی ITو کامپیوتر توصیه می شود.
گرایش سازمانی
هدف از اجرای این گرایش تربیت کارآفرینان و افرادی است که بتوانند فعالیتهای کارآفرینی سازمانها و شرکتها را هدایت نمایند. دانشجویان این گرایش دانش مورد نیاز برای ورود به عرصه کارآفرینی در سازمانها را با گذراندن دروس فناوری اطلاعات و کارآفرینی سازمانی، مدیریت نوآوری و تکنولوژی سازمانی، مدیریت کارآفرینی سازمانی و مدیریت کسب و کارهای بینالمللی کسب میکنند و مهارت لازم را با تجربه عملی کسب شده تحت عنوان کارآموزی پیدا میکنند.
این گرایش به نوآوری در شرکتها و سازمانهای در حال فعالیت میپردازد و ابزارهای لازم برای بینالمللی شدن این سازمانها را از طریق توجه به کارآفرینی، نوآوری، کیفیت و فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار می دهد. این گرایش بخصوص به افرادی که سابقه کار در سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی را داشته اند توصیه می شود.
گرایش بین الملل
در این گرایش تلاش می شود کارآفرینانی جهت بهره گیری از فرصتهای کارآفرینی بین الملل با توجه به تفاوتهای فرهنگی کشورها تربیت شوند که در عین حال، توانایی برقراری ارتباطات بین الملل و تجارت و بازاریابی بین المللی را داشته باشند.
گرایش بخش عمومی
این گرایش به بحث برنامه ریزیهای کلان و استراتژیک در سطح ملی و دانشگاهی جهت توسعه کارآفرینی می پردازد.
هدف از ایجاد این گرایش تربیت افرادی است که بتوانند با تدوین سیاستهایی به توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی در سطح جامعه بپردازند و به توسعه محلی، ملی و منطقهای کمک کنند. دانشجویان این رشته، دانش تخصصی مورد نیاز را با گذراندن دروس کارآفرینی دانشگاهی، سیاستگذاری توسعه کارآفرینی، طرحریزی کارآفرینانه توسعه ملی، منطقهای و محلی و کارآفرینی اجتماعی کسب میکنند. دانشآموختگان این رشته با حضور در عرصههای سیاستگذاری و تصمیم گیری در سازمانهای دولتی، عمومی و سازمانهای غیر دولتی(NGO) در توسعه ملی و بخش کارآفرینی و همچنین هدایت کارآفرینی سازمانهای دولتی و عمومی نقش موثری ایفا می کنند.
با توجه به مباحث کلان، این گرایش بخصوص به داوطلبان باسابقه مدیریت دولتی یا فارغ التحصیلان رشته های مدیریت دولتی یا علوم اجتماعی در مقطع کارشناسی توصیه می شود.
گرایش آموزش و ترویج کارآفرینی
هدف از ایجاد این گرایش تربیت مدیران و کارشناسان و پژوهشگران کارآفرینی خبره برای فعالیت در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی است. متخصصان این حوزه با گذراندن دروس و تربیت مربیان کارآفرینی فعالیت خود را در حوزه آموزش عالی آغاز میکنند. این افراد با گذراندن درس عملی کارآموزی مهارت لازم را کسب میکنند. فارغ التحصیلان این گرایش همچنین می توانند به تدریس مباحث کارآفرینی در دوره های آموزش کارآفرینی و مهارتهای کسب و کار و همچنین تحقیقات در حوزه کارآفرینی بپردازند.
گرایش آموزش عالی
هدف از ایجاد این گرایش تربیت کارآفرینانی است که توانایی بهره گیری از فرصتهای علم و فناوری را داشته و با شناخت مسائل مدیریتی آموزش عالی و دانشگاه بتوانند نسبت به کارآفرینی دانشگاهی اقدام نمایند.
گرایش توسعه
این گرایش از سال 90 به گرایشهای رشته کارآفرینی اضافه شد. هدف آن بیشتر دانشجویان رشته های مرتبط با اقتصاد می باشد.
هدف از آن تربیت کارآفرینانی با توانایی برنامه ریزی یکپارچه توسعه ملی و منطقه ای و توسعه اقتصادی و فرصتهای کارآفرینی می باشد.
گرایش MBA
این گرایش از سال 90 به گرایشهای رشته کارآفرینی اضافه شد. این گرایش از گرایشهای عمومی رشته کارآفرینی محسوب می شود که به دلیل علاقه داوطلبان به رشته MBA با استقبال خوبی مواجه شده است. برنامه هاي آموزشي MBAدانشجويان را در مقابل موضوعات مختلفی همچون علوم اقتصاد، رفتارهای سازمانی، بازاریابی، حسابداری، سرمایه گذاری، استراتژی، کسب و کارهای بین المللی، مدیریت فناوری اطلاعات و سیاست گذاری دولتی قرار می دهد که با تلفیق آن با کارآفرینی به شخص قدرت درهم شکستن مرزهای محدودیت را هدیه می کند.
گرایش کسب و کار الکترونیکی
یکی از جدیدترین گرایش های رشته کارآفرینی می باشد که ترکیبی از آموزش های دروس کارآفرینی و دروس مربوط به تکنولوژی های نوین را در خود جای داده است و مباحثی نظیر بازاریابی الکترونیکی، تجارت الکترونیک و مدیریت پروژه های کسب و کار الکترونیک را شامل می شود.
گرایش کارآفرینی فرهنگی
گرایشی است که از سال 1391 و تنها در دانشگاه هنر اصفهان پذیرش داشته است.
کارآفرینی فرهنگی فرآیند ایده پردازی و شناخت فرصتها و راه اندازی کسب و کارهای فرهنگی است که روندها و فرآیندهای تولید و عرضه خدمات و کالاهای فرهنگی و هنری را مدیریت می کند. نتایج حاصل از کارآفرینی فرهنگی احیای ارزش های فرهنگی موجود و دلخواه است.
رشتۀ کارآفرینی فرهنگی به مجموعه روابطي مي پردازد كه توليد و مصرف كالاي فرهنگی را در سطح اجتماعي بررسي ميكند و هدف آن داشتن متخصصینی است که توانایی تلفیق فرصت های اقتصادی و مزیت های هنری و فرهنگی کشور را داشته باشند و نخستین گام در این راه، تربیت متخصصینی است که بتوانند الزامات ساختاری حوزۀ فرهنگ را با نوآوری به کارآفرینی پیوند بزنند و چنین تلفیقی از دانش در ماموریت رشته «کارآفرینی فرهنگی» است.
به طور کلی می توان ویژگی منحصر به فرد و توانایی تخصصی فارغ التحصیلان رشته کارآفرینی فرهنگی را چنین بر شمرد:
1. کسب مهارتهای شبکه سازی اجتماعی در حوزۀ فرهنگ
2. توانایی تشخیص فرصتها و امکانات بالقوه در عرصهی خدمات و کالاهای فرهنگی
3. کسب مهارت انجام فعالیت های گروهی در عرصۀ خدمات و کالاهای فرهنگی
4. کسب توانایی تفکر خلاق و پیاده سازی ایده های خلاقه در عرصهی خدمات و کالاهای فرهنگی
5. کسب مهارت و فضیلت های رقابتی در عرصهی خدمات و کالاهای فرهنگی
6. ارزیابی آثار و منافع اقتصادیِ کسبوکارهای فرهنگی
7. ارزیابی آثار و منافع میراث های هنری
8. کشف مزیت ها و فرصت های رشد کارآفرینی فرهنگی
9. کشف زمینه های جذب سرمایهگذاری ریسک پذیر در حوزۀ فرهنگ و هنر
10. کشف زمینه های ترکیب صنعت و فرهنگ برای عرضه به بازار جهانی
11. کسب مهارت های لازم برای صدور خدمات و کالاهای فرهنگی
12. مزیت سنجی سرمایه گذاری در حوزه های مختلف فرهنگ و هنر
13. کسب مهارت بازاریابی برای خدمات و کالاهای فرهنگی و هنری
14. کسب توانایی مدیریت انواع واحدهای تولید خدمات و کالاهای فرهنگی و هنری.
دروس مقطع کارشناسی ارشد رشته کارافرینی و گرایشهای آن
دروس اصلی (18 واحد)
این رشته دارای 18 واحد درس اصلی (9 درس 2 واحدی) به شرح زیر می باشد.
تئوریهای مدیریت پیشرفته، مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، تئوری های کارآفرینی، تشخیص فرصتهای کارآفرینی، طراحی و تدوین طرح کسب و کار، کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات، تحلیل محیط کسب و کار، مدیریت استراتژیک کارآفرینی
دروس تخصصی (8 واحد)
دروس تخصصی بر اساس گرایش موردنظر تعیین می شود:
دروس تخصصی گرایش کسب و کار جدید
ایجاد و استقرار کسب و کار، توسعه محصول جدید ، مدیریت کسب و کارهای کوچک، مدیریت زنجیره تأمین
دروس تخصصی گرایش فناوری
کارآفرینی در فناوریهای نوین، مدیریت تحقیق و توسعه، بهره برداری از فرصتهای علم و فناوری، طراحی محصول
دروس تخصصی گرایش سازمانی
کارآفرینی سازمانی، کسب و کار بین المللی، فناوری اطلاعات و کارآفرینی سازمانی، مدیریت فرآیند و اجرای پروژه های کارآفرینی
دروس تخصصی گرایش بخش عمومی
کارآفرینی دانشگاهی، سیاست گذاری توسعه کارآفرینی، کارآفرینی اجتماعی، آموزش و ترویج کارآفرینی
دروس تخصصی گرایش گردشگری
بازاریابی در گردشگری، سیستم های اطلاع رسانی و حقوق گردشگری، زنجیره تأمین در گردشگری، ایجاد کسب و کار در گردشگری
دروس تخصصی گرایش خدمات کشاورزی
ایجاد کسب و کارهای خدماتی کشاورزی، بازاریابی خدمات کشاورزی، فناوریهای نوین در کسب و کارهای کشاورزی، زنجیره تأمین در کشاورزی
دروس تخصصی گرایش فناوری اطلاعات
زنجیره تأمین الکترونیکی، فرآیندهای کسب و کار در فناوری اطلاعات، بازاریابی الکترونیکی، تجارت و کسب و کارهای الکترونیکی
دروس تخصصی گرایش MBA
مدیریت فرآیند و اجرای پروژه های کارآفرینی، سرمایه گذاری مخاطره آمیز، مدیریت کیفیت، بازاریابی مالی و محصول
دروس تخصصی گرایش بین الملل
فرصتهای کارآفرینی بین الملل، ارتباطات بین الملل و کارآفرینی، مدیریت بین فرهنگی و بین المللی، تجارت و بازاریابی بین الملل
دروس تخصصی گرایش آموزش عالی
کارآفرینی دانشگاهی، بهره برداری از فرصتهای علم و فناوری، مدیریت دانشگاه، کیفیت و ارزشیابی در آموزش عالی
دروس تخصصی گرایش توسعه
برنامه ریزی یکپارجه توسعه ملی بخشی منطقه ای محلی، مزیت رقابتی ملی منطقه ای، نظارت و ارزشیابی توسعه، توسعه فرصتهای کارآفرینی
دروس تخصصی گرایش آموزش و ترویج کارآفرینی
ترویج کارآفرینی، ارزشیابی آموزش کارآفرینی، روشهای تدریس و یادگیری کارآفرینی، تربیت مربیان کارآفرینی
دروس تخصصی گرایش کسب و کار الکترونیکی
کسب و کار الکترونیک، بازاریابی الکترونیک، تجارت الکترونیک، مدیریت پروژه های کسب و کار الکترونیک
دروس جبرانی
توضیح: ازآنجاکه داوطلبان پذیرفته شده در مقطع کارشناسی ارشد، فارغ التحصیلان رشته های متفاوت می باشند، گروه بر اساس ارزیابی از وضعیت دانشجو ممکن است گذراندن یک یا چند واحد جبرانی را برای هر یک از داوطلبان اجباری تشخیص دهد. در صورتی که دانشجو این دروس را نگذرانده باشد به عنوان پیش نیاز قبل از ظروع دروس کارشناسی ارشد باید این دروس را با موفقیت بگذراند. علاوه بر این نمره واحدهای جبرانی، در معدل کل منعکس نمی شود ولی درهرحال نباید از 14 پایین تر باشد.
از بین دروس زیر برحسب رشته تحصیلی دوره کارشناسی دانشجو، حداکثر تا 18 واحد جبرانی برای دانشجو تعیین می شود
اصول حسابداری، مدیریت مالی، حقوق بازرگانی، مبانی کارآفرینی، کارآموزی، کلیات اقتصاد، بازاریابی و تحقیقات بازار، مبانی کامپیوتر، مدیریت منابع انسانی، اقتصاد کلان، اقتصاد ایران، جامعه شناسی روستایی، مدیریت سازمانهای گردشگری، سامانه های اطلاعاتی در صنعت گردشگری، زبان تخصصی، اصول سیستم های پویا
دروس اختیاری
از میان دروس اختیاری دانشجو ملزم می باشد 4 واحد (2 درس) را با نظر دانشگاه در طول دوره تحصیلی بگذراند. دانشجویان هر گرایش می توانند دروس اختیاری خود را از بین دروس تخصصی گرایش های دیگر انتخاب نمایند.
مدیریت کسب و کار در اسلام، مدیریت بین فرهنگی، تحلیل محیط کسب و کار بین الملل ، اقتصاد مدیریت، مدیریت تأمین و عملیات، جهانی سازی و رشد در کسب و کارهای کوچک و متوسط، مدیریت تیم های کارآفرینی، تخصیص منابع و سرمایه انسانی، توانمندسازی کارآفرینانه زنان و جوانان روستایی، اقتصاد دیجیتالی و جامعه دیجیتالی، روش تحقیق در کارآفرینی، سمینار در کارآفرینی، بازاریابی خدمات، الگوهای تصمیم گیری کارآفرینان.