وبگاه سعید نجات زادگان
۲۰ پرسش حقوقی که هم‌بنیانگذاران یک استارتاپ باید پیش از شروع به کار، برای آن ها پاسخ بیابند. (بر اساس تحقیقات مدرسه حقوق دانشگاه پنسیلوانیا)

?در این مطلب پرسش هایی مطرح می شود که هم‌بنیانگذاران استارتاپ ها باید پیش از شروع به کار و راه اندازی یک استارتاپ برای آن پاسخ هایی مناسب پیدا کرده و در مورد آن ها توافق کنند. پاسخ صریح به این پرسش ها شما را از اختلافات حقوقی آتی با هم‌بنیانگذارتان مصون داشته و بسیاری از دغدغه های آتی تان را مرتفع خواهد نمود. تهیه کننده این پست پیشنهاد می کند فارغ از نگارش یا عدم نگارش «قرارداد مشارکت هم‌بنیانگذاران استارتاپ»، مشترکاً به این پرسش ها پاسخ صریح داده و تمامی هم‌بنیانگذاران استارتاپ، ذیل آن را امضا نمایند.

 

◼️ استراتژی

۱- هر کدام از بنیانگذاران چه اهدافی را برای استارتاپ در نظر دارند؟
۲- آن ها چه اهدافی را [از راه اندازی استارتاپ] برای خودشان دنبال می کنند؟
۳- بنیانگذاران چه بازه زمانی را برای تحقق اهداف مزبور مدنظر دارند؟

 

◼️ساختار مالکیتی

۴- چه کسی قرار است مالک چند درصد از شرکت باشد؟
۵- هر کدام از بنیانگذاران چه کاری برای شرکت انجام خواهند داد؟ (بعنوان مثال، وظایف، توصیف کارها، ساعات فعالیت، نقش ها و مسئولیت ها)
۶- هر کدام از بنیانگذاران چه میزان سرمایه، از چه نوعی و برای چه کاری به شرکت وارد می کنند؟
۷- آیا تخصیص سهام به هر کدام از طرفین بر اساس برنامه زمانبندی ( شرط وستینگ) و مشارکت فعال در بیزینس خواهد بود یا نه؟

 

◼️ ساختار مدیریتی

۸- تصمیمات کلیدی و نیز تصمیمات روزانه کسب و کار چگونه بایستی اتخاذ شوند؟ (به عنوان مثال، با رأی اکثریت، با رأی بدون نام یا اینکه اتخاذ برخی تصمیمات صرفا در اختیار هیئت مدیره خواهد بود؟)
۹- تصمیمات روزانه کسب و کار به چه طریقی گرفته می شوند؟ (به عنوان مثال با توافق کتبی طرفین، با توافق شفاهی آن ها یا صرفا نظر مدیر عامل یا یکی از شرکا در این خصوص مد نظر است؟)
۱۰- آیا بنیانگذاران از شرکت حقوق ثابت دریافت خواهند نمود یا خیر؟ میزان آن چقدر است و چگونه تغییر خواهد کرد؟
۱۱- اگر هر کدام از بنیانگذاران قصد ترک شرکت را داشته باشند چه اتفاقی خواهد افتاد؟
۱۲- اگر یکی از بنیانگذاران قصد ترک شرکت را داشته باشد آیا سایر بنیانگذاران حق خرید سهام وی را خواهند داشت یا خیر؟ به چه قیمتی؟
۱۳- اگر یکی از بنیانگذاران قصد فروش شرکت، افزایش سرمایه یا انحلال شرکت را داشته باشد حقوق و تکالیف طرفین در این رابطه چگونه است؟
۱۴- اگر یکی از بنیانگذاران محجور شده یا فوت گردد چه اتفاقی خواهد افتاد؟
۱۵- اگر راه اندازی شرکت و بدست آوردن محصول نهایی بیش از مدت انتظار زمان ببرد طرفین چه حق و حقوقی خواهند داشت؟
۱۶- آیا هر کدام از بنیانگذاران می توانند همزمان با کار در این استارتاپ، بر روی استارتاپ دیگری کار کنند؟
۱۷- تحت چه اوضاع و احوالی ممکن است یکی از بنیانگذاران استارتاپ را از شرکت اخراج [یا اختیارات آن را محدود] کنیم؟
۱۸- اگر یکی از بنیانگذاران انتظارات [و تعهدات ] مندرج در “قرارداد بنیانگذاران” را انجام ندهد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چگونه تعهدات مزبور به انجام خواهد رسید؟
۱۹- اگر در فرض عدم حصول نتیجه مطلوب، بنیانگذاران قصد خاتمه کار بر روی پروژه و انصراف از ادامه دادن آن را داشته باشند، ممکن است یکی از طرفین ایده را شخصا پیگیری نموده و مجددا برای پیشبرد آن تلاش کند؟
۲۰- اگر بنیانگذاران قصد افزایش سرمایه را داشته باشند، این افزایش سرمایه از چه محلی انجام خواهد شد و تا چه میزان از سهام شرکت ممکن است در ازای جذب سرمایه واگذار گردد؟

? سعید نجات زادگان (وکیل پایه یک دادگستری، دانشجوی دکتری حقوق دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگر حقوق فناوری اطلاعات و ارتباطات)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *