ممنوعیت ها و محدودیت های حاکم بر تبلیغ در فضای مجازی در چارچوب حقوق مصرف
عباس قاسمی حامد، زهره نبی، فهیمه آقابابایی
تبلیغات الکترونیکی یکی از مراحل بازاریابی در فضای مجازی است. ماهیت فرامرزی تجارت الکترونیکی سبب تغییرات گستردهای در زمینههای مختلف از جمله تبلیغات شده است. تبلیغات در فضای مجازی این قابلیت را دارد،که منشأ سوءاستفاده تبلیغکنندگان شود. بهاینترتیب که کالاها یا خدماتی را تبلیغ کنند که برای سلامتی مصرفکننده مضر باشد. ممکن است این تبلیغات در برگیرنده اطلاعاتی خلاف واقع بوده که سبب گمراهی مصرفکننده شود یا اطلاعات ارایه شده در خصوص ویژگیهای محصول ، از شفافیت کافی برخوردار نباشد. به علاوه برخی رویههای تبلیغاتی به نقض حریم خصوصی مصرفکننده میانجامد. همسو با تغییرات ایجاد شده ناشی از فناوری اطلاعات و ارتباطات و به منظور حمایت از مصرفکننده سایبری، حاکمیت قواعد و اصول ویژهای در حوزه تبلیغات الکترونیکی ضروری است. قواعد حقوقی در حوزه تبلیغات الکترونیکی به دو دسته تقسیم میشود. دسته اول، قواعدی است که منبع آن عرف خاص حرفهای است و دسته دوم قواعد مبتنی بر مصوبات دولتها است. مطالعه قواعد مذکور در پرتو قانون تجارت الکترونیکی ایران، با عنایت به دستورالعملهای اتحادیه اروپا و قواعد راهنما و رویه های حرفهای اتاق بازرگانی بینالمللی موضوع این نوشتار است.
کلید واژگان: تبلیغ الکترونیکی، بازاریابی الکترونیکی، مصرفکننده، تأمینکننده، تجارت الکترونیکی.
Abstract:
Electronic advertising is one of divergent steps of marketing in cyberspace. With the advent of technology especially in terms of electronic commerce, advertising has also modified and changed. It should be bear that advertising in cyberspace maybe has been potentially misused by consumers. Particularly, it would advertise or promote a product or good which is harmful against consumer’s health and even in some circumstances fatal. In this regard, these advisements might contain some information that is not based on reality and at some points mislead and deceive consumers. In other words, given information regarding the product features is not clarified properly. In addition, it should be pointed out that some advertisements are led to breach the consumer’s privacy rights.
Alongside the changes arose from Information and Communication Technology (hereinafter ICT), in order to protect cyber consumers, enacting governing rules and basic principles are essential, more specifically in the area of electronic advertising.
Legal rules in the electronic advertising era are mainly categorized in two parts;
- Those set of rules in which the main source is taken from professional norms and custom.
- Those set of rules which are based on government approvals.
Examining the aforementioned rules with reference to Iranian E-commerce law with respect to European Union guidelines and International Chamber of Commerce’s precedents ( hereinafter ICC), is the main subject of upcoming lines of this paper.
Key words: electronic advertising, electronic marketing, consumer, supplier and electronic commerce.