درس تكامل
اين درس بصورت يك درس 2 واحدي نظري براي دانشجويان كارشناسي زيست شناسي ارائه ميشود. پيشنياز آن درس ژنتيك است و معمولا
در ترم 6 يا 7 مي توان اين واحد را گرفت. سرفصل مصوب وزارت علوم را در اينجا مي توانيد ببينيد.
رئوس مهم مطالب براي اين درس و موضوعات مطرح براي هريك از مباحث در جدول زير بطور خلاصه آورده شده است.
N | CHAPTERS | SUBJECTS | اسامي دانشجويان با موضوع تحقيق پيشنهادي | |
1 | Concept of evolution | آتشي گلستان مونا | ||
2 | Theories | EVOLUTION & CREATIONISM | الماسي مريم | |
3 | Theory of evolution | DARWIN & LAMARK | - | |
EVIDENCE FOR EVOLUTION | FOSSILLE EVIDENCE | انامي مريم | ||
HOMOLOGOUS STRUCTURES | جنتي آسيه | |||
ANALOGOUS STRUCTURES | چمن زار زهرا | |||
VESTIGIAL STRUCTURE | حاجي زاده الهام | |||
EMBRYOS | حسيني مجد ريحانه سادات | |||
BICHEMISTRY | خالوزاده فاطمه | |||
COMPARATIVE ANATOMY | رعيت رستمي خديجه | |||
SIMILAR GENES | روحاني فر پژمان | |||
GEOGRAPHY | زارع ميرك اباد هانيه | |||
MECHANISMS FOR EVOLUTION | MUTATION | زنديه مژگان | ||
GENETIC DRIFT | صرافي ريحانه | |||
GENE FLOW | طالبي مجيد | |||
4 | Natural Selection | عميديان سارا | ||
5 | Speciation | GEOGRAPHIC ISOLATION | - | |
REPRODUCTIVE ISOLATION | عيني محمد | |||
GRADUALISM | - | |||
PUNCTUATED EQUILIBRIUM | - | |||
DIVERGENT EVOLUTION | ADAPTIVE RADIATION | قويدل ريحانه | ||
CONVERGENT EVOLUTION | كاكويي زهرا | |||
COEVOLUTION | كلانتريان سيده مژگان | |||
6 | Species Evolution | PROCARYOTS | معصومي دوستكوهي حميدرضا | |
EUCARYOTS | منصوري طيبه | |||
METAZOA (EXAMPLES) | DROSOPHILA | موسوي غروي سيده ندا | ||
ELEPHENT | نوري كوشكي راضيه | |||
HUMAN | يزدانيفر سميه |
مفاهيم:
تکامل یعنی پدید آمدن تغييراتي در خزانه ژنتيكي كه منجر به بوجود آمدن گونههای جدید از گونههای موجود مي شود. اين پدیده
در مدت زمانی طولانی در جمعیتها آغاز شده و با جدايي توليد مثلي دربين جمعيتها باعث بوجود آمدن يك گونه جديد مي شود.
چارلز داروین و نظریه تکامل
چارلز رابرت داروین ( ۱۸۸۲- ۱۸۰۹) دانشمند و زیستشناس انگلیسی و بنیانگذارتئوري تکامل است. او کتابی با
عنوان منشا گونه ها دارد. داروین بخشهایی از نظریه خود را به گفته خود اوازدانشمندان پیشین مثل مالتوس، والاس
و... کسب نموده و ضمن تلفیق آنها مطالب تازهای بر آنها اضافه كرده است.
داروین عقيده داشت که نحوه تكامل موجودات زنده از اجدادشان به صورت یکسان و مستقل از نوع گونه انجام ميگيرد.
در سال ۱۸۳۸ میلادی او نظريه معروف انتخاب طبیعی را كه بر اساس پنج مشاهده زیر قرار داشت، پیشنهاد کرد:
جمعیت افراد یک گونه داراي تولید مثل موفقیت آمیز بصورت غیرقابل کنترلی افزایش مییابد.
تعداد افراد جمعیتها تقریباً از یک سال تا سال بعد ثابت مي مانند.
منابع طبیعی محدود هستند.
هیچ دو فردی از یک گونه كاملا شبيه يكديگر نیستند.
بيشتر تغییر پذیریها در یک جمعیت میتواند به فرزندان برسد.
ادامه....