وبگاه دکتر عباس قاسمی حامد
۱۲- پیش گیری از ورود خسارت به مصرف کننده کالا ی معیوب یا خطرناک در قوانین و مقررات جاری

پیش گیری از ورود خسارت به مصرف کننده کالا ی معیوب یا خطرناک در قوانین و مقررات جاری[۱]

دکتر عباس قاسمی حامد[۲]

پری خالدی[۳]

چکیده

بهره مندی از کالای سالم و ایمن و پیش گیری از ورود  خسارت ناشی از مصرف کالای معیوب و یا خطرناک حق مصرف کننده است. به منظور پردازش این نظر در نظام حقوقی ایران، آشنایی با قوانین و مقررات جاری در این زمینه ضروری است. بسیاری از قوانین و مقررات قابل بهره برداری در این خصوص بر مبنای اهدافی تدوین شده اند که الزاما با اندیشه ی حاکم بر حقوق مصرف کننده انطباق ندارند. با وجود این، بهره گیری از آن ها برای پردازش حقوق مصرف ممکن است. قوانین و مقررات یاد شده در بردارنده ی قواعدی است که گاه برای پیش گیری از ورود خسارت به مصرف کننده قابل استفاده است و گاه برای جبران خسارات وارده به او مورد بهره برداری  قرار می گیرد. در مرحله ی پیش گیری، به کارگیری قواعد استاندارد، حمایت های کیفری و ارائه ی اطلاعات  می تواند مصرف کننده ی کالا ی معیوب یا خطرناک را مورد حمایت قرار دهد و از ورود خسارت ناشی از مصرف این قبیل کالاها جلوگیری نماید و یا احتمال ورود خسارت را به حداقل برساند. در مرحله ی جبران خسارت نیز با شناسایی مسئولیت عرضه کنندگان کالاها ی معیوب یا خطرناک می توان خسارات وارده را جبران نمود. در مقاله ی حاضر، به بررسی قوانین و مقررات دربردارنده ی قواعد پیش گیری کننده از ورود خسارت به مصرف کننده ی کالاهای معیوب یا خطرناک خواهیم پرداخت. قوانین و مقرراتی که دربردارنده ی قواعد جبرانی هستند موضوع مقاله ی بعدی خواهد بود.

واژگان کلیدی: حقوق مصرف، حمایت از مصرف کننده، کالاهای معیوب، کالاهای خطرناک، پیش گیری از خسارت

 

[۱]پیش گیری از ورود خسارت به مصرف کننده کالای معیوب یا خطرناک، مجله تحقیقات حقوقی ، ش ۵۱، ۱۳۸۹

[۲] دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی.

[۳] کارشناس ارشد حقوق اقتصادی از دانشگاه شهید بهشتی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 1 =