وبگاه دکتر عباس قاسمی حامد
۱۱- مرجع قانونی تشخیص باغ در شهر

مرجع قانونی تشخیص باغ در شهر[۱]

  دکتر عباس قاسمی حامد[۲]

چکیده

با رشد فزاینده قیمت املاک مسکونی در شهرها بالاخص در شهر تهران و استفاده سودجویان از هر فرصتی برای تخریب باغ‏ های واقع در محدوده قانونی و حریم شهرها، شورای اسلامی شهر تهران به منظور مقابله با این روند در پنجاه و سومین جلسه رسمی- علنی- فوق العاده دوره دوم در تاریخ ۱۳۸۲/۱۲/۱۹ ضوابط اجرایی جدید چگونگی اجرای ماده یکم قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها را مشتمل بر ١٣ ماده و ١۴ تبصره به تصویب رساند. این مصوبه متعاقباً مورد اصلاحاتی قرار گرفت و شماره ماده هشتم و تبصره ذیل آن و همچنین ماده نهم در اصلاحیه بعدی به مواد هفتم و تبصره ذیل آن و ماده هشتم تغییر یافت.

در تاریخ ۱۳۸۳/۲/۶ هیات عمومی دیوان عدالت اداری در دادنامه شماره ۳۱ بعضی از مواد ضوابط اجرایی مربوط به چگونگی اجرای ماده ۲ لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب ۱۳۵۹/۳/۱۱ را ابطال نمود.

بر این اساس، شعب دیوان عدالت اداری، اقدامات کمیسیون تشخیص باغات شورای اسلامی شهر تهران را که بر مبنای مصوبات جایگزین بعدی صورت می‏گرفت ابطال نمود. نظر به اهمیت فضای سبز در شهر تهران و پیشگیری از تخریب باغات در تاریخ ۱۳۸۷/۲/۲۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری مجدداً دادنامه شماره ٣١ را مورد بررسی قرارداد و نهایتاً در دادنامه شماره ۱۰۴ مندرجات ۳۱ را موافق قانون دانست و موردی برای اصلاح یا تغییر یا نقض آن نیافت.

با توجه به نتایج اخیر، طرح اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب ۱۳۵۹/۳/۳ به مجلس شورای اسلامی تقدیم و در جلسه مورخ ۱۳۸۷/۱۲/۱۴ تصویب و پس از ایراد شورای نگهبان به مواد ۱ و ۴ نهایتاً مطابق اصل ۱۱۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال و در تاریخ ۱۳۸۸/۴/۲۰ با اصلاحاتی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب گردید که در روزنامه رسمی ۱۳۸۸/۶/۵ درج شد.

کلید واژگان

باغ، مرجع تشخیص باغ، فضای سبز، محدوده و حریم شهر، شهرداری، شورای اسلامی شهر، شورای عالی استانها، وزارت کشور، وزارت مسکن، سازمان مسکن، دیوان عدالت اداری، دادنامه، ضوابط اجرایی، زمین شهری.

[۱]مرجع قانونی تشخیص باغ در شهر، مجموعه مقالات، کرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۸۹

[۲]دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + هفده =